Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Remeron och viktökning

Trots att jag tränar och äter bra har jag svårt att gå ned i vikt. Kan detta bero på att jag äter den antidepressiva medicinen "Remeron"? Och isåfall: varför? Samlar man på sig vatten, får lägre förbränning eller större aptit, eller ngn annan faktor som spelar in?

Svar:

Tack för Din fråga.

Det är inte helt ovanligt att man går upp i vikt när man behandlas med antidepressiva läkemedel. Vanligen brukar man säga att detta har mest att göra med att man äter mer (depresionen blir bättre och aptiten forbättras) men jag tror nog att medicinen i sig också har en effekt på aptitregleringen.

Det kan möjligen också vara så att man behåller en del vätska och kanske är det också så att forbränningen minskar. Frågan är då vad som kan göras. En synpunkt är att man kanske skulle fråga sig om medicinen fortfarande behövs? Risken med att sätta ut medicinen är naturligtvis en ökad risk att återfalla i depressionssjukdom- men detta skall rimligtvis inte innebära att man fortsätter att ta medicin i evighet... Diskutera med Din doktor om detta kan vara en möjlighet. En annan möjlighet- om Du behöver fortsätta med farmaka- ar naturligtvis att byta till något annat preparat.

Hoppas jag kunnat vara till någon hjälp.

Bästa Hälsningar

Lars Davidsson
Specialist i allmänpsykiatri

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Själlvmordstankar

2016-07-31 | 00:12

av Anne Grefberg

Känslig och tom

2016-08-2 | 18:41

av Anne Grefberg

Socialfobi

2016-08-2 | 20:12

av Anne Grefberg

Minne

2016-03-8 | 10:40

av Anne Grefberg

Jag vill bli längre

2016-03-8 | 13:06

av Anne Grefberg

Drastisk förändring!

2016-01-8 | 14:20

av Anne Grefberg

Depression? Känner press och ångest

2016-01-10 | 01:00

av Anne Grefberg

Orolig son som mår illa

2015-12-17 | 09:05

av Anne Grefberg

Mår inte bra asså

2015-11-24 | 06:56

av Anne Grefberg

Tics?

2015-11-6 | 13:51

av Anne Grefberg

Agorafobi

2015-11-5 | 00:35

av Anne Grefberg

Min barndoms deprimerande inverkan

2015-10-11 | 18:30

av Anne Grefberg

Konstiga symptom

2015-10-16 | 14:26

av Anne Grefberg

Hur ska jag komma över min abort?

2015-09-8 | 00:54

av Anne Grefberg

hej jag tror jag har en deprission

2015-09-13 | 11:14

av Anne Grefberg


Annons
Annons
Annons
Annons