Fakta | Cancer

För dig som äter lite


Uppdaterad den: 2013-01-18
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Vid sjukdom är det ofta normalt att du får sämre matlust än vanligt. Är du sjuk bara några dagar spelar det ingen roll. Är du däremot sjuk en längre tid är det viktigt att kroppen får de näringsämnen den behöver så att immunförsvaret inte försvagas och du orkar mer i vardagen. När du har dålig matlust är det viktigare att du äter än vad du äter.

Den här texten är avsedd att visa hur man kan göra måltiderna mer kaloririka. Många gånger möter vi patienter som inte har fått tillräcklig vägledning om hur man gör maten kaloririk, och som därför tappar i vikt helt i onödan. Det är lättare att förebygga viktnedgång än att gå upp i vikt. Därför är det viktigt att få hjälp i tid. Vårt hopp är att råden i den här broschyren ska hjälpa till så att fler får sitt kaloribehov täckt under perioder då det är svårt att äta tillräckligt.

Allmänna råd

  • Försök att äta mat med mycket kalorier. Då kan man äta mindre portioner.
  • Ät flera små måltider. Försök att äta minst sex måltider varje dag.
  • Gör det lätt för dig! Det är mycket du kan köpa färdigt i butiken, och vissa får också färdig middag hemskickad.
  • Välj en bra konsistens på maten. Många tycker att det är lättare att äta mat med mjukare konsistens (till exempel gratäng, gröt, potatismos, tillsammans med sås/smält smör/dressing till middag).
  • Drick mycket, åtta till sex glas per dag. Drick helst kaloririka drycker som till exempel juice, nektar, saft, soppa, mjölk, kakao eller lättöl. Använd inte lättprodukter. Blir du fort mätt kan det vara bättre att dricka efter måltiden i stället för före och under måltiden.
  • Ta en multivitamin-mineraltablett varje dag och försök att äta en frukt eller dricka ett glas fruktjuice varje dag.
  • Försök att skapa en trevlig stämning kring måltiderna.
  • Se till att få frisk luft, tvätta händerna och borsta gärna tänderna före måltiden:
    • Lägg gärna en duk på bordet, tänd ljus och ställ fram en blomma
    • Läs tidningen/lyssna på musik/se på tv
    • Ät tillsammans med andra
    • Försök göra maten aptitretande
  • En aperitif/alkoholhaltig dryck före måltiden kan öka matlusten.

Hur gör man maten mer kaloririk?

  • Grädde:
    • Till exempel i sås, stuvningar, till dessert, i gröt, i soppa, i kakao, i omeletten, i pannkaks- och våffelsmeten
  • Gräddfil eller crème fraiche:
    • Används till exempel i sås, dressing och gröt
  • Ost:
    • Extra ost på gratäng/pizza/örtsmör/pasta/grönsaker/i vit sås
  • Olja:
    • Kan bland annat användas i dressing, gröt, sås, extra i matlagningen
  • Margarin/smör:
    • Till exempel på potatis/i potatismos, på kokta grönsaker, i gröt, på brödet, på pasta
  • Berikad mjölk:
    • Blanda 8 msk mjölkpulver (torrmjölk) i en liter mjölk. Den här mjölken kan ersätta vanlig mjölk, användas i soppor, såser, puddingar, gröt och frukostblandningar
  • Äggula:
    • Kan till exempel användas i såser, potatismos, i gröt

Flera idéer för att öka kaloriintaget

Smörgåsmåltid

En smörgåsmåltid kan bestå av smörgåsmat, gröt, välling eller frukostblandning. På brödskivor, kex, knäckebröd, skorpa eller flatbröd bör du använda smör/margarin (inte lättmargarin).

Annons
Annons

Det finns många bra pålägg att välja på och nedan finner du några kaloririka förslag:

  • Majonnässallad (till exempel räk-, italiensk-, rödbetssallad).
  • Äkta majonnäs och kaviar, korv, salami, smörgåskorv, ägg, tomat/gurka.
  • Ostar (till exempel gräddost, brie/camembert, blå-/vitmögelost).
  • Jordnötssmör.
  • Pastejer (inte lättvarianter).
  • Sill, makrill i tomat, sardiner, ansjovis, lax.
  • Ägg.
  • Choklad/nötkräm.

Tips! Garnera smörgåsen så smakar det extra bra.

Vill du ha gröt i stället för bröd till en måltid bör du laga denna med berikad mjölk. Det finns också färdigkokt gröt som du kan köpa i butiken (till exempel risgrynsgröt). Socker och en stor smörklick på gröten ger extra kalorier. Vill du inte ha en smörklick kan du röra ned lite smör/margarin i gröttallriken före servering. I stället för socker kan du välja sylt.

Annons
Annons

Till frukostblandningar kan du tillsätta:

  • Berikad mjölk.
  • Yoghurt (inte lätt).
  • Socker, honung, sirap.
  • Färsk eller torkad frukt, till exempel russin.
  • Nötter.

Middag

Middag kan serveras i många olika varianter. I butiken finns ett stort urval av färdigrätter och påsmat. Middagen behöver inte nödvändigtvis vara varm, det kan lika gärna vara en kall tallrik med till potatissallad och charkuterier eller en sallad med god dressing.

Nedan följer exempel på lätta middagar/tillbehör:

  • Gröt.
  • Soppa (till exempel tomatsoppa med ägg och makaroner):
    • Red gärna soppan med lite grädde!
  • Färdiga middagar i kyldisken (diverse varianter i portionsförpackning, värms till exempel i mikrovågsugnen).
  • Färdiga middagar i frysdisken (till exempel pytt i panna, lasagne, fiskgratäng, pizza, fylld fisk).
  • Konserver (lapskojs, salta biten, spagetti, köttsoppa).
  • Påsmat (pasta, potatisgratäng, potatismos, grönsaksstuvningar).
  • Potatismos på pulver (tillsätt smör/margarin) med riven/hyvlad ost och charkuterier, till exempel lammkorv, fårfiol eller annan korv).
  • Omelett (med ost).
  • Sallad med en god dressing (olje-/majonnäs-/gräddfilsdressing):
    • I salladen kan man gärna använda till exempel ägg, räkor, skinka, ost, kyckling, avokado, oliver, fetaost
  • Waldorfsallad.
  • Potatissallad (gärna färdigköpt) med charkuterier.
  • Grönsaksblandning: värm frysta grönsaker i kallt eller kokande vatten. Ha i lite smör/margarin/riven ost/stekt lök/baconbitar.

Dessert

Du kan gärna äta en dessert efter maten! Om du blir för mätt kan du äta desserten till eftermiddagskaffet. I butiken finns ett stort urval färdiga desserter, många finns också i portionsförpackning.

Till puddingar och desserter kan du använda:

  • Grädde.
  • Vaniljsås/vaniljkräm.
  • Glass.

Tips! I stället för att vispa grädde varje gång kan du köpa grädde på sprejflaska. Den har förhållandevis lång hållbarhet jämfört med färsk grädde.

Tips! Om du inte är sugen på något sött kan du i stället äta ost och kex till dessert.

Mellanmål

Mellanmål behöver inte heller vara "ordentliga" måltider, utan kan vara snacks eller liknande.

Salt

  • Nötter, saltade/osaltade (till exempel hasselnötter, mandlar, jordnötter, cashewnötter, pistagenötter, valnötter).
  • Ostbågar, potatischips, majschips, majsskruvar, salta pinnar, grönsaksbitar med gräddfilsdipp.
  • Ost och kex eller osttärningar med oliver.
  • Tunnbröd med smör/gräddfil med spickekorv.
  • Ostsmörgås.
  • Avokado med till exempel räkor.

Sött

  • Våfflor (med grädde och sylt).
  • Kakbit med grädde/vaniljsås.
  • Wienerbröd, vaniljbullar, kanelbullar.
  • Yoghurt (diverse varianter, vissa med frukostblandning).
  • Torkad frukt (katrinplommon, russin, aprikoser, äpplen).
  • Osttärningar med fruktbitar.
  • Konserverad frukt, gärna med lite glass/grädde.
  • Färskost med färsk frukt/sylt.
  • Fruktkompott (katrinplommon, körsbär, aprikos) – servera gärna med grädde, vispad grädde eller glass.
  • Glass.
  • Filbunke.
  • Puddingar (choklad-, mandel-, karamellpudding).
  • Gelé och vaniljsås.
  • Fromage, mousse.
  • Gräddris.

Tips! Det finns många färdiga puddingar, geléer, fromager och olika såser i butiken (också i portionsförpackningar).

Drycker

Mellanmål måste inte alltid vara något man äter, utan kan drickas i stället:

Mjölkbaserade drycker
  • Mjölk (standardmjölk, fil, kefir), gärna berikad med mjölkpulver.
  • Chokladmjölk (tillsätt chokladpulver i kall berikad mjölk), servera gärna med glass.
  • Kakao med grädde (använd gärna chokladpulver i varm berikad mjölk eller chokladdryck).
  • Irish coffee.
  • Svartvinbärssaft med mjölk.
  • Varma koppen.
Klara drycker
  • Saft (till exempel svartvinbärs-, bland-, apelsinsaft).
  • Juice (till exempel apelsin-, ananas-, grapefrukt-, druv- och tomatjuice).
  • Nektar (till exempel tropisk- och äppelnektar).
  • Varma koppen.
  • Läsk (Coca-Cola, citronläsk, cider, Champis, ingefärsdricka). Undvik lightläsk!
  • Lättöl, svagdricka.
  • Vin, snaps, sherry eller dylikt.

(Obs! Det är inte bra att blanda alkohol med vissa läkemedel – tala med din läkare).

Om matintaget fortsätter att vara för lågt

Om vikten fortsätter att gå ned, även om du har försökt med kaloririk mat och små frekventa måltider, finns det diverse näringsprodukter som du kan använda som ett tillägg till maten. Dessa kan köpas på apotek. Vissa av produkterna kan ersätta maten helt under en period.

Att använda sådana produkter kan vara till god hjälp så att kroppen får de kalorier och näringsämnen som den behöver.

  • Energitillskott i pulverform (rörs ut i mjölk eller tillsätts i drycker, soppor, såser, yoghurt, gröt):
    • Kaloritillskott
    • Proteinpulver
    • Högkalorisoppa
  • Näringsdrycker (energidrycker, ofta med tillsatta vitaminer och mineraler).
  • Näringsrik dessert.
  • Sondnäring.

Om du vill ha råd om vilka produkter som passar dig kan du diskutera detta med din läkare och eventuellt få remiss till dietist.

Om du behöver särskilda näringsprodukter kan dietist/läkare förskriva dessa. Kontakta Försäkringskassan angående merutgifter för detta.

Diverse tips

En förutsättning för att kunna äta är att tarmen fungerar bra och att slemhinnorna i mun och svalg är friska. Be om hjälp vid behov.

Om det är svårt att äta för att aptiten är borta kan du be din läkare om läkemedel som kan öka aptiten.

Be din läkare om remiss till dietist om problemen håller i sig.

Skrivet av näringsfysiologerna Synnøve Strandenæs, Sentralsykehuset i Rogaland och Lene Thoresen, Regionsykehuset i Trondheim, Norge.


Annons
Annons
Annons