Fakta | Cancer

Färgrik och näringsrik mat


Uppdaterad den: 2013-03-26
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Denna information är avsedd för cancerpatienter och deras anhöriga. Om du har dålig matlust kan färgrika maträtter öka aptiten. Ofta behövs det inte så mycket: en uppskuren tomat eller en persiljekvist kan räcka för att göra måltiden mer inbjudande. Frukt och grönsaker är i sig själv näringsrik och sund kost.

Du äter lite när du har dålig aptit och därför bör du välja mat som är näringsrik, det vill säga mat som i små portioner innehåller mycket energi och många näringsämnen. Du kan med fördel välja feta matvaror, till exempel tillsätta smör, grädde, gräddfil, crème fraiche eller feta ostar i maträtter där du tycker att det passar.

Varje måltid bör innehålla mycket protein. Fisk, skaldjur, ljust kött, fågel, ägg, ost, nötter, mandlar och frön är proteinrika livsmedel som i dag finns i många välsmakande och spännande varianter.

Annons
Annons

En hel rad desserter är näringsrika: crème caramel, äppelpaj, citronfromage, ostkaka med jordgubbar, pannkakor, chokladpudding...

Låt dig också gärna frestas av färdiglagade rätter, till exempel ost- och skinkpaj, fiskgratäng, lasagne eller något från frysdisken som kräver kort tillagningstid.

Gott grovt bröd med smör och pålägg (till exempel ost/skinka/leverpastej och grönsaker, makrill i tomatsås, ägg och avokado) är också exempel på näringsrik mat.

Annons
Annons

Två liter dryck varje dag

Det är viktigt att du dricker tillräckligt, cirka två liter vätska per dag (cirka 0,3 dl per kg kroppsvikt). Välj den dryck du tycker bäst om, helst drycker som är näringsrika. Frukt- och grönsaksjuice, olika mjölkprodukter och chokladdrycker är både näringsrika och goda.

Ett glas öl eller vin, före eller till maten, kan öka aptiten. Rådgör med din läkare för att vara säker på att alkohol inte är farligt i samband med den behandling du får.

Ät när du har lust

Du behöver inte äta så mycket varje gång, lite mat är bättre än ingen mat. Om du inte har lust att äta middagsmat så kan du lika gärna äta smörgåsar. Om du inte orkar äta så mycket på morgonen kan du ta ett kex eller en skiva rostat bröd och något att dricka. De dagar du känner dig i bättre form och är mer upplagd för att äta kan du ta igen det du försummat och tänka mer på att få i dig en näringsriktig kost.

Du kan gärna småäta

Du kan gärna fördela maten på flera små måltider eller småäta mellan målen. Välj mat som är näringsrik. Som mellanmål är ostbitar, torkad frukt och russin, nötter och mandlar bra alternativ.

Näringsrika drycker

Om du inte får i dig tillräckligt med näring kan du välja näringsrika drycker mellan måltiderna, till exempel smoothies eller mjölk med ägg, milkshake, varm choklad med grädde, svagdricka/lättöl eller havre-/fullkornsvälling med mjölk eller grädde.

På apoteket kan du köpa färdiglagade, näringsrika drycker som baseras på mjölk eller juice och med många smakalternativ. Du kan också fråga efter näringsrika soppor. Näringspulver som du rör ut i vatten eller mjölk är också ett bra alternativ. Dessa finns också i flera smaker.

Ta frisk luft och försök att äta tillsammans med någon

Ät tillsammans med någon om du kan, aptiten blir ofta bättre i sällskap med andra. Det hjälper också att ta en promenad utomhus och inta frisk luft före måltiden, eller vädra ordentligt i rummet. Om du orkar kan du när du är hemma duka ett bord eller bricka med finservisen, blommor och levande ljus och sätta på behaglig musik. Ta god tid på dig, måltiderna är viktiga. Är du ensam kan ett bra tv- eller radioprogram skapa en trevlig ram kring måltiden.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons