Snart kan du läsa din journal på nätet

Inom ett par år kommer patienter i hela Sverige att kunna läsa sin egen journal på nätet. Det senaste året har en modell provats hos landstinget i Uppsala län, men enligt Torbjörn Karlsson, ordförande för Upplands allmänna läkarförening kan elektroniska journaler medföra problem.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2013-06-10
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

– Man kan mötas av besked som man inte så lätt tar emot i sin ensamhet, remisser eller provsvar med frågeställningar som man inte direkt kan tolka, säger Torbjörn Karlsson.

Från och med november kan alla landsting som vill ha patienternas journaler på nätet. Region Skåne och Västmanlands läns landsting står på tur. Idén med elektroniska journaler är att patienten ska ha rätt till information i sin läkarjournal samt göra den lättillgänglig.

Sedan man införde elektroniska journaler så har dubbelt så många patienter läst sin journal, jämfört med tidigare när den bara fanns i pappersform.

Annons
Annons

Leif Lyttkens på Landstinget i Uppsala län försvarar den digitala journalen och tycker att den gör vården mer rättssäker och att det är bra att patienten har bättre koll på vad läkarna skriver.

– I ett läkarbesök så visar det sig att patienterna kommer ihåg kanske 30 procent. Det finns ett antal patienter, fyra stycken som har reagerat på informationer. Av 22 000 dryg - det är riktigt, så är det, säger Leif Lyttgens.

På Upplands allmänna läkarförening tycker man att fyra patienter som far illa är fyra för många. Och ska journalerna vara tillgängliga hemifrån menar Torbjörn Karlsson att man bör se över hur de ska vara utformade och om de ska gälla alla patientergrupper.

Annons
Annons

– Det är inte så att läkare vill hemlighålla något för patienter, men vi vill gärna vara en hjälp och guide igenom ett sjukdomsförlopp, och därför tror vi att det hade varit bättre att göra det här på ett annat sätt.

Vill du att din journal är tillgänglig för dig dygnet runt - eller vad tycker du? Diskutera direkt under artikeln.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • 8713be31119285e923ba1f7c335a354b.jpg
    Lisa 2013-06-10 13:28 (6 år sen)

    Äntligen ett rejält steg framåt för alla att få koll på sin egen sjukdomshistoria.

  • Avatar Agneta 2013-06-10 13:26 (6 år sen)

    En självklarhet att de som vill också ska få läsa sin journal på nätet. Att fyra av 22 000 farit illa av informationen är betydelslöst. Dessa fyra hade kanske farit illa av infon även om en doktor hade givit den direkt. Eller så kunde de ju ha bett att få ut sin journal som papperskopia (en rättighet) och då är det ingen skillnad mot att läsa på nätet. Team-work doktor patient ger alltid bättre resultat -och nöjdare patient. Att inte ha tillgång till information om sig själv främjar inte god patient-doktorrelation.

  • Avatar Gunnar 2013-06-10 14:38 (6 år sen)

    Angeläget att patienterna snarast får tillgång till sina journaler via internet, inte minst ur rättssäkerhetssynvinkel.

  • Avatar Björn-Olov Andersson 2013-06-10 14:53 (6 år sen)

    Kanon,har nämligen försökt att få läsa min journal sedan 70-talet- men
    läkarna har alltid haft någon egen teori att det är så svåra latinska namn
    att jag inget skulle begripa. Läkarens egna kommentarer borde jag trots allt begripa.Även eventuella fel kan rättas till. Ex.familj o barn etc-

  • Avatar maria 2013-06-10 15:58 (6 år sen)

    toppen, var människas rättighet att få ta del av. Men det får inte kunna kommas åt av obehöriga. det är ju väldigt viktigt att informationen enbart ät åtkomlig för den behöriga. Hur skall detta skyddas är det tänkt?

  • Avatar Jemma 2013-06-10 15:07 (6 år sen)

    Varför ska allas privata uppgifter ut på internet hela tiden? Vem kan lova att ingen annan än du vi ist kunde få lättare tillgång till journalen på papper? Så att inte vem som helst med lite data/internet-intresse kan leta fram ännu mera info om dig? Räcker det inte med att du inte kan skydda din ekonomi för insyn. Ska vi nu visa upp hälsan också? Känsliga ting borde inte läggas upp på internet om man vill behålla det privat. Är alltför lätt för andra att finna fram det!
    Nej, jag är inte gammal och skeptisk mot allt nytt. Jag är 27 och vill inte att hela världen ska kunna få reda på exakt allt om mig (ja, jag vet att den mesta infon om oss redan finns tillgänglig).
    Nej. Lägg ist energi på att alla ska få tillgång till sin egna journal genom läkaren, på papper.
    Varför kan läkaren gå med på att ge ut det på internet men inte direkt till din hand? Då är det något som inte stämmer!

  • Avatar Jemma 2013-06-10 16:05 (6 år sen)

    Oj.. en del av texten lyckades visst raderas.. haha
    "Vem kan lova att ingen annan än du får tag på din journal? Vore det inte bättre om vi ist kunde få lättare tillgång på journalen...."

  • Avatar Gunilla 2013-06-10 17:48 (6 år sen)

    Jag blir lite förvånad när flera insändare skriver att "äntligen kan vi få läsa vår journal". Detta är ju inget nytt, frånsett att den nu kan nås via nätet.
    Jag tycker inte att det känns tryggt att min journal finns tillgänglig på nätet!! Om jag vill, kan jag få den i pappersform, och det tycker jag känns mycket säkrare.
    Tycker inte att så personliga data bör läggas ut på nätet!!

  • Avatar Leif Johansson 2013-06-10 18:32 (6 år sen)

    Äntligen, den skall ju givetvis vara tillgänglig för dig med e-legitimation dygnet runt, vad gäller säkerheten så med e-leg så kommer du ju redan in på skatteverket, bankerna och en massa andra ställen som även dom är rent personliga. Sen kan ju var och en i ett första skede själva avgöra om den skall vara tillgänglig via nätet.

  • Avatar Hillevi Wiklund 2013-06-10 18:46 (6 år sen)

    Absolut det kan inte bli bättre.

  • Avatar Maj-Lis 2013-06-10 18:08 (6 år sen)

    jag vill kunna läsa min journal på nätet och äntligen ser det ut att bli möjligt!

  • Avatar Jac Lundqvist 2013-06-10 19:39 (6 år sen)

    Det var på tiden :)

  • Avatar 2013-06-10 19:28 (6 år sen)

    Verkligen på tiden!!! Har väntat länge på detta. Det är ju ändå mitt liv det handlar om!!!!

  • Avatar Anna 2013-06-10 20:06 (6 år sen)

    JAAAAA!!!!!

  • Avatar Ronny Härström 2013-06-10 20:35 (6 år sen)

    Absolut, om det är någonting som man undrar över så är det ju bara att fråga läkaren.

  • Avatar birgitta rydin 2013-06-10 20:49 (6 år sen)

    Ja det tror jag skulle vara en stor fördel för oss patienter

  • Avatar Per 2013-06-10 20:54 (6 år sen)

    JAAAAAAAAAAA Givetvis

  • Avatar Lillemor 2013-06-10 21:12 (6 år sen)

    Absolut! Det är en rättighet, anser jag. Att kunna läsa sin egen journal, i lugn och ro, skapar en helt annorlunda förutsättning, att ta till sig vad lärarna skrivit. Och..en helt annan möjlighet, att i lugn och ro, ta ställning till vad man kan/bör göra. Räcker långt det. Dessutom finns det fel i dessa journaler, som kanske går att rätta till ..

  • Avatar Maria Afzelius 2013-06-10 21:03 (6 år sen)

    Ja, om sekretessen kan garanteras. Jag vill inte att andra ska kunna hacka sig in och läsa min journal.

  • Avatar dk 2013-06-10 22:34 (6 år sen)

    väldigt bra att underlätta för patienterna att läsa sina egna journaler när som helst, då det annars kan kännas som det måste finnas särskilda skäl när man frågar efter dom. Har själv upptäckt felskrivningar upprepade ggr pga slarvfel hos de som skrivit i journalerna. Detta minimerar sådana risker. Stod att jag hade lämnat positivt urinprov på massa droger fast det skulle stå negativt på alla droger. Den felskrivningen kunde gjort så mitt körkort inte blev godkänt. Hoppas bara det blir en så pass säker sida då så inte obehöriga kan kolla sånt...

  • Avatar Anita Holm 2013-06-11 00:57 (6 år sen)

    Ja sälvklart skal vuxna männeskor kunna läsa sin egen journal.!
    Det finns många människor idag som är välutbildade.
    Så situationen i landet är annorlunda nu under 2013 än den var år 1900.
    Och om någon inte förstår något du kan alltid kontakta din läkare.
    Jag tror att de flesta läkare är bara rädda att förlora Makten.
    Det är for länge sen tid för läkare att titta på människor som intellegenta människor, så länge inget annat bevisat.

  • Avatar erik 2013-06-11 01:01 (6 år sen)

    Absolut om det görs säkert

  • Avatar Gun mattsson 2013-06-11 02:27 (6 år sen)

    Hut2
    Jag tycker det vore självklart att jag läste min journal? Får snabbare besked efter undersökningar o Provtagningar. Och så är det min kropp - jag är den som äger min kropp. Inte vården.
    Har det senaste året gått igenom massor med undersökningar, stått i kö osv, varit otålig. Och orolig förstås. Till slut besked Diagnos ALS, vilket jag då misstänkt själv i ca ett halvår.
    ,

  • Avatar Yvonne 2013-06-11 02:52 (6 år sen)

    Tycker att det är bra, särskilt om man även kan se röntgenbilder med bedömning. Vi har alla sett så många TV filmer att vi har en föreställning och förväntan om hur det ska se ut, kanske det är en romantiserad bild/föreställning men det går ju att se en sanning, om det är rätt beskrivet.Kanske lättare att förstå situationerna.

  • Avatar Ninnie Olsson 2013-06-11 07:42 (6 år sen)

    Bra idé! slipper då att besvära sjukpersonal

  • Avatar Sven Ek 2013-06-11 11:39 (6 år sen)

    Jag tycker att det är bra att på ett lätt sätt få tillgång till sin journal. Särskilt för oss gamlingar med reducerad minnesförmåga. Jag förutsätter att man använder e-leg. eller annan säkrad åtkomst. Sven B. Ek 85 år

  • Avatar Sten Jonsson 2013-06-11 11:06 (6 år sen)

    Mycket bra idé! Även eventuella provsvar skall då vara redovisade.
    Likaså, om det finns,andra uppgifter som inte visas öppet i journalerna så skall det i vart fall finnas notering om att sådana uppgifter finns.

  • Avatar Sven-Göran Svensson 2013-06-11 12:40 (6 år sen)

    Det bör väl ändå vara till varje individ att bestämma över sin egen
    situation. Klimatet på sjukvårdsinrättningar är förändrat från att för länge sedan varit hysch-hysch betonat. Vem vill ens komma ihåg den strama atmosfär man blev varse vid läkarbesök.
    Andan inom vården (kontakten personal-patient) är helt skillnad från tidigare. Respekt för vårdpersonalen finns där, men samtalsandan är numera en helt annan. Jag håller på möjligheten att få läsa min egen journal.

  • Avatar Vera Faludi 2013-06-11 12:13 (6 år sen)

    Personligen vill jag ha tillgång till journal på nätet men i vissa fall
    kan det skapa oro hos patienter uatn något medicinskt kunnande.

    Det går ju inte heller att singla ut vissa patienter som får läsa journalen.

    Det är en svår fråga.

  • Avatar Ulla Carlberg 2013-06-11 12:51 (6 år sen)

    Jag vill gärna kunna läsa min journal dvs kunna ta in information i min egen takt speciellt i dagens läge när läkarna är så stressade att de inte har tid att i lugn och ro samtala med sin patient.

  • Avatar Birgitta 2013-06-11 13:09 (6 år sen)

    Det skulle vara värdefullt att kunna läsa sin journal på nätet. Personligen tycker jag det skulle vara väldigt bra. För dem som känner sig tveksamma är rådet att antingen läsa ihop med någon sjukvårdskunnig eller god vän om man tycker det är "jobbigt". Man kan ju också låta bli att läsa - man måste ju inte.

  • Avatar Bricken 2013-06-11 13:06 (6 år sen)

    Efter att ha läst nyligen beställt ut och läst pappersjournalerna känns det befriande att få möjlighet att läsa dem efterhand via nätet. Att så många "fel" uppgifter kan antecknas är otroligt. Även remisser och remiss-svar bör man få läsa. Även där blev jag förvånad över vad som stod att läsa och vad jag fick information om.

  • Avatar Ulla 2013-06-11 14:39 (6 år sen)

    Självklart att som patient har man rätt till sin journal,bra om det går att ordna på nätet!

  • Avatar Britt 2013-06-11 15:32 (6 år sen)

    Det känns bra att själv kunna läsa vad doktorn skriver i journalen om mig och mina sjukdomar.

  • Avatar Per Olof Corsman 2013-06-11 15:22 (6 år sen)

    Tycker det är ok med viss reservation.i komplicerade fall borde finnas ett komplement.

  • Avatar Alva 2013-06-11 20:31 (6 år sen)

    Bra att lätt få tillgång till info via nätet. Säkerheten skulle dock ha testats några gånger innan det sattes i bruk. Jag kan läsa 2 andras personers journal anteckningar som jag tack o lov inte vet vila de är. Supporten säger att det är omöjligt. Testade tillsammans med grannen som fick uppimma barns journaler genom att uppge namn o person nummer. Så, innan säkerheten är bättre ser jag gärna att min journal tas bort från nätet.

  • Avatar Syvva 2013-06-12 00:39 (6 år sen)

    Ja, det tycker jag vore bra! Ber man om utdrag av vilket det är prover eller nåt annat, så ser de misstänkt på en och alla lämnar inte ut det heller! Varför vet jag inte! Men det har man ju rätt att få ut eller?

  • Avatar Märta 2013-06-12 20:49 (6 år sen)

    Absolut. Skulle underlätta både för patient och vårdgivare. Man borde enkelt kunna undanta patienter som av någon anledning inte kan eller vill tillgodogöra sig informationen.
    Håller med Syvva om att det är svårt, tidskrävande och krångligt att få ut adekvat information.
    De patienter som förmår bör vara delaktiga i sin behandling till 100 %.
    Alla tjänar på det. Man kan då också ha möjlighet att korrigera rent felaktiga uppgifter i journalerna. Förekommer tyvärr alltför ofta och kan vilseleda nästa läkare.

  • Avatar 2013-06-14 11:34 (6 år sen)

    Att själv kunna läsa sin patientjournal är av största betydelse för
    patienten ! En självklarhet !
    Att somliga inom sjukvården ställer sig negativa till en sådan möjlighet
    borde analyseras ingående. Otvivelaktigt är det så att en kompakt majoritet av patienter och sjukvårdande personal hälsar denna möjlighet till utökad patientinformation med tillfredsställelse.

    Informationstillgängligheten inom svensk sjukvård har alltför länge
    skett på sjukvårdens villkor !

  • Avatar cosmicdanger 2013-06-15 06:11 (6 år sen)

    Låter grymt bra!!!

  • Avatar Nobban 2013-06-17 20:44 (6 år sen)

    Självklart! Myndigheter skall inte gömma sig bakom att folk inte föstår. Att få det på papper som idag ökar väl knappt förståelsen.

  • Avatar Elisabeth 2013-07-8 18:26 (6 år sen)

    Det är en självklar rättighet man ska ha. Det ska inte finnas någon som helst skäl till att undanhålla information som handlar om en själv. Det skulle innebära att läkare skriver i journaler mer läsbart och att läkarnas egna uppfattningar om pasienten kommer pasienten tillkänna.
    Läkarnas egna uppfattningar som många gånger styr med förefattade meningar och som kan få följder i fortsatt behandling får en förklarad öppenhet. Det är viktigt att patientens rättighet sätts i första rum och inte läkarnas hemighetsmakeri

  • Avatar Elisabeth 2013-09-18 11:23 (6 år sen)

    Reagerade på att 4 hade farit illa av vad då? Har patienten fått en ärlig och uppriktig information från börja av läkaren av sitt läkarbesök det vill säga när patienten är hos läkaren fysisk så har det varit en så dålig information av läkaren som har uttalat sitt omdöme att patienten har gått hem med fel information. Det är väl inte patientens fel eller hur?
    En ärlig, sann förhållande mellan läkare och patient efterlyses. Det finns många underbara, kompetenta läkare med ett kall för sitt yrke det ska man inte glömma men det blir allt färre av dessa.
    Min undran kvarstå, vad for dessa 4 illa då det gäller deras egen liv och hälsa och gällande informationen av sina journaler?

  • Avatar Tidigare användare 2013-09-22 00:02 (6 år sen)

    Sjävklart skal det vära så. Läkare skal inte kunna gjömma sig och sina komentarer längre.

  • Avatar Björn Eriksson 2013-11-28 22:56 (5 år sen)

    Hej
    Det känns som att man inte litar på läkaren. Jag har dock begärt ut delar av mina journaler. Jag kommer så snart som kommande vecka begära uppgifter efter större undersökning. Blir det en akutsituation så har inte sjukhuset uppgifterna pga olika datorsystem m.m.. Har tidigare fått snabbt akutvård med hjälp av mina papperskopior. Har tidigare trott att Karolinska kan få uppgifter från husläkarnas inkomna remiss-svar vid t.ex undersökningar. Så är det inte, många har egna datorsystem som inte är går att koppla ihop. Tror inte de flesta vet detta.

  • Avatar Maria Afzelius 2013-11-29 09:40 (5 år sen)

    Tycker inte att det är en bra idé att man kan läsa journalen på nätet eftersom man inte helt kan lita på datasäkerheten. Skulle inte vilja att någon obehörig person kommer åt min journal. Hoppas inte att detta kommer att ersätta kontakten med en läkare. Om det visar sig att man har fått en allvarlig sjukdom så vill man få beskedet från en läkare öga mot öga i stället för att läsa det på nätet.

  • Avatar 2015-06-5 13:56 (4 år sen)

    Jag tycker att det är jättebra att jag kan läsa min journal på nätet. Och vill nån läsa min journal så VASSEGO. tycker att det är jättebra att vi kan läsa jornalen

  • Avatar Sommar 2015-06-6 17:44 (4 år sen)

    Det är ruskigt och ganska obehagligt att journalerna kommer på nätet. Då kan vilken som helst komma över ett lösenord och sen läsa om ens privataste tex gyn ex.

    Ingen skall behöva gotta sig i andras elände.

    Sekretessen har den försvunnit?
    Finns det inget som skall vara privat

  • Avatar Hans Eriksson 2015-06-7 10:41 (4 år sen)

    Jag tycker att det är självklart att jag skall veta vad som sker i min kropp. En massa arbete med att ta fram och kopiera journalen tas bort till förmån för bättre omvårdnad ( får man hoppas). Den som inte vill ha reda på sin status behöver inte gå in och titta i sin fil. Beträffande säkerheten kan väl samma system som vid bankärenden användas.

  • Avatar VladAr 2017-03-20 18:20 (2 år sen)

    Hans Eriksson skrev vad jag tänkte skriva så det är bara att hålla med om.
    Upprepar för tydlighetens skull: ni som av olika anledningar inte gillar idén eller vill inte läsa er journal, låt bli, ingen tvingar er.

  • Avatar integritet 2017-03-21 18:02 (2 år sen)

    det har att göra med man värnar sitt privatliv.
    sjukdomarna kan man väl få behålla för sig själv.
    SKULLE ALDRIG VILJA LÄSA ANDRAS JOURNALER MAN HAR NOG MED SINA EGNA SJUKDOMAR
    Varför skall allt ut på nätet?

  • Avatar VladAr 2017-03-21 20:14 (2 år sen)

    Re.:integritet. Snälla Du, Din adress och telefonnummer kan googlas fram på några sekunder. För 20 kronor kan intresserade köpa Dina uppgifter om förmögenhet, taxerad inkomst, lön o.s.v. Jag klagade hos datainspektionen och fick till svar att det är i enlighet med gällande lagar. Vad spelar det för roll om de även kan läsa Dina journaler när de ändå har alla andra uppgifter om Dig.

  • Avatar kontoristen 2017-03-22 18:19 (2 år sen)

    Struntar fullständigt om dom vet var jag bor eller min inkomst men min sjukdomshistoria vill jag att den skall vara så privat som möjligt.

    Men jag är i alla fall inte på facebook och talar om allt så man har väl lite privat liv ens så länge.


Annons
Annons
Annons
Annons
Annons