Äldre män bör använda damcykel

Mittstången på cyklar kan leda till problem samt olyckor. Därför föreslår nu forskare att äldre män bör börja använda damcyklar.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2013-04-02
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

Statens väg- och transportforskningsinstitut har undersökt cykelolyckor utifrån statistik från landets sjukhus mellan 2007 och 2011. Under perioden har 125 personer omkommit och 1 274 skadats svårt i singelolyckor. Mer än 40 procent var 65 år eller äldre.

Anledningen till att VTI rekommenderar damcyklar till äldre män är att många äldre skadar sig när de cyklar. Många olyckor sker just när äldre personer kliver av och på cykeln, och då är en damcykel säkrare.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Ingolf 2013-04-2 15:47 (6 år sen)

    Herrcykel skal inte finnas i största allmänhet på grund av fler saker en på och avstigning! Men har också känsliga delar mellan benen så något er nämnt, även om det är känsligt hos kvinnor med, kan skador bli stora hos men, då special i tidig ålder, då fabriken ska användas framöver eventuellt vid produktion av kommande generationer!

  • Avatar Johan Blööt 2013-04-2 15:17 (6 år sen)

    Att man i cykels barndom tillverkade cykelramen som ett fackverk är fullt naturligt. Varför man i dag tillverkar andra cyklar än det som kallas damcyklar, är ofattbart.
    Förklara gärna varför man gör speciella herrcyklar, du som kan.
    Jag kör ofta mina barnbarn i barnsadel och hur skulle det se ut om jag skulle slänga benet över sadel, pakethållare och över huvudet på ett litet barnbarn?
    Häromdagen såg jag en miljömedveten man som samlat en hel säck med tomburkar för återvinning. När han klev av cykeln, var han inte lika medveten om, att säcken på pakethållaren var sextio centimeter hög. Som ni förstår slutade det med att cykel, återvinnare och säcken med tomburkar låg i en hög på marken.
    Roligt, javisst! Men måhända inte för den fallne.

  • hostpromenad-okt--
    Nils Carlson 2013-04-3 09:03 (6 år sen)

    När jag fick höftledsproblem på höger sida 2007 så var jag helt enkelt tvungen byta ut min "herrcykel" till en damcykel med lågt insteg.
    Kommentar till Johan Blöt ang. på och avstigning när man har barnsadel monterad och barn däri så får man lyfta benet över ramen. Detta går ju bra så länge man är ung och frisk i lederna. Har själv praktiserat detta när mina pojkar var små.
    Apropå den burksamlande mannen och hans beteende vid avstigning så undrar jag hur han betedde sig vid påstigningen av cykeln, hade han inte samma problem då?

  • rolf
    Rolf Byström 2013-04-3 11:39 (6 år sen)

    Jag har alldrig förstått varför man skiljer på herr och damcyklar. Damcykelkonstruktionen är bäst för alla.

  • Avatar Bengt Novik 2014-03-25 12:20 (5 år sen)

    Dey verkar saknas förståelse varför en cykelram ser ut som den gör:
    En "herr-ram" (även kvinnliga tävlingscyklister använder sådana...) ger cykeln optimal styvhet, så att kraften i pedaltagen effektivare överförs till bakhjulet. Därmed bli cykeln maximalt energi-effektiv. En äkta racer är extremt stel, stötig och obekväm, men också snabb.
    En vanlig herrcykel för vardagscykling är designad som en kompromiss mellan snabbhet och komfort; den har en ramgeometri som gör den mer komfortabel, men då också lite trögare. En viss del av pedalkraften går åt till att skapa svängningar i själva ramen, istället för att skjuta cykeln framåt.
    En "dam-ram" flexar mer än en "herr-ram". Svajet/gunget i ramen kan å andra sidan upplevas som mer komfortabelt, om man nu inte har bråttom. Men det blir en klar nackdel, tex i uppförsbackar. Tjejer som vill ha en snabb och lätt-trampad cykel, bör välja en "herr-ram" (finns specialdesignade sådana för kvinnor!)
    Således:
    Herrcykel = snabbare, stötigare
    Damcykel = trögare, svajigare


Annons
Annons
Annons