Fråga doktorn

Fråga   Manlig hälsa

Fråga: Serotonin

Tar det kortfattat, jag har problem med tidig utlösning och såg på nätet att en doktor i USA påstår att tidig utlösning går att "bota" med serotonin och därför kunde man köpa kapslar med serotonin. Jag köpte några burkar, det kan ta 3 månader innan man märker resultat säger han. Man ska ta en tablett om dagen och jag har tagit en tablett dagligen i ca 6 veckor nu. Jag har inte märkt någon skillnad i mitt sexliv än men däremot konstigt nog känner jag mig inte alls glad längre, tvärtom - jag tycker allting är så otroligt tråkigt! Saker som skulle göra mig superlycklig får mig inte ens att le när jag tänker tanken. Kan detta bero på tabletterna? Jag kanske bör säga att jag mer eller mindre alltid varit något deprimerad sen 10 år tillbaka ungefär men aldrig behandlats för det. Jag skriver även med "supplement facts" som står på burken så ni vet lite mer. Hypericum perforatum extract (standardized to 0.3% hypericin, aerial parts)---- 300 mg Hypericum perforatum powder (aerial parts)----- 100 mg 5-HTP ----- 75 mg L-Tyresine ------- 25 mg L-Glutamine ----- 25 mg Pyridoxal-5-Phosphate------7,5 mg Melatonin ---- 1 mg Other ingredients: Gelatin (capsule), ceullulose and vegetable stearate. Jag vet inte vad jag ska göra, om jag ska fortsätta ta dessa tabletter för o se om det blivit någon skillnad eller om jag ska sluta innan jag skadar mig.

Svar:

Jag tycker att du skall sluta ta de tabletter som du köpt över internet. Dels så är det nog så att oavsett vad som står på burken så har du i realiteten ingen som helst garanti för att dessa tabletter i verkligheten innehåller det som de sägs innehålla. Och även om det är så att de faktiskt innehåller det som burken säger så är detta nog inte något bra sätt att behandla förtidig utlösning - det finns andra vägar att gå som oftast är betydligt mera effektiva.

Jag tror nog inte heller att "serotonin" botar förtidig utlösning däremot är det så att "serotonin återupptagshämmare (SSRI)" som en biverkan ibland kan ha svårigheter att få utlösning överhuvudtaget. Detta kan man naturligtvis använda om man önskar förlänga tiden till utlösning och i Ditt fall skulle det kanske vara lämpligt att försöka med en låg dos SSRI (fluoxitine, cipramil etc).

Särskilt som du säger att du ändå lider av ett lätt sänkt stämningsläge. En annan möjlighet är sk "start-stop behandling" vilken kan genomföras under handledning av en sexolog eller intresserad annan terapeut. Det finns saker som kan göras så förtvivla inte. Men sluta ta dina amerikanska mediciner.

Bästa Hälsningar

Lars Davidsson
överläkare, specialistläkare i allmänpsykiatri


Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Farligt att ta testosteron för långt tid?

2020-09-17 | 08:03

av Mats Holmberg

Undersöka testosteronbrist på vårdcentral?

2020-09-16 | 21:47

av Mats Holmberg

När sätts tablettbehandling in för testosteronbrist?

2020-09-16 | 20:33

av Mats Holmberg

Kan underligande orsaker ligga bakom låga värden av testosteron?

2020-09-16 | 18:11

av Mats Holmberg

Varför får inte kvinnor hjälp vid testosteronbrist?

2020-09-16 | 12:14

av Mats Holmberg

Acne vid Testosteroninjektioner

2020-09-15 | 13:59

av Mats Holmberg

Kan testosteron höja sexlusten?

2020-09-15 | 13:38

av Mats Holmberg

Personlighet och testosteronbrist

2020-09-7 | 12:36

av Mats Holmberg

Hur vet man att man har brist på testosteron?

2020-09-7 | 12:50

av Mats Holmberg

Prova att ta testosteron trots normala nivåer?

2020-09-7 | 14:26

av Mats Holmberg

FINNS MANLIGT KLIMAKTERIUM?

2020-09-15 | 10:38

av Mats Holmberg

Kan jag ha brist på testosteron?

2020-09-13 | 15:27

av Mats Holmberg

Ligger inom referensvärdet - men mår så himla dålig

2020-09-14 | 15:15

av Mats Holmberg

Prostatacancer - kan jag höja potensen med testosteron?

2020-09-15 | 10:27

av Mats Holmberg

Är det brist på testosteron???

2020-09-9 | 17:48

av Mats Holmberg