Fråga doktorn

Fråga   Vikt & kost

Bra mat före och efter träning?

Jag är tjej, 22 år, 1.68 lång och väger 70 kg. Genom dagliga promenader varje förmiddag på cirka 45 minuter, minskat matintag samt träning 4-5 gånger i veckan har jag lyckats gå ner 6 kg på drygt 5 månader. När jag tränar så varierar det mellan bodypump, bodystep, aerobic, bodycombat och spinning. Men nu har jag kört fast. Jag vill så fruktansvärt gärna gå ner 5 kg till, eller åtminstone minska 5 cm till runt midjan (under dessa 5 månader har midjan minskat 6 cm). Men jag vet inte vad jag ska göra? Jag tror att jag behöver en bättre kost före och efter träningen för att få ut maximalt av den. Men jag vet inte vad som är bra. Det är särskilt svårt efter träningen, som alltid är på kvällstid. Efter att jag ätit och suttit framför tv:n eller liknande någon timme, så är jag hungrig igen. Jag behöver verkligen hjälp. Ge mig råd, vad ska jag äta för att få en bra kost i förhållande till min träning och gå ner ytterligare i vikt och omfång?

Svar:

Du har lyckats jättebra med din viktnedgång, grattis! Nu har du kommit in i en fas när det inte händer något och det är ganska vanligt. Kroppen tar ofta en ”paus” i viktnedgången.

Dessutom tränar du många pass i veckan och det innebär ökad muskelmassa. Därför ska du inte stirra dig alltför blind på vågen. Mät istället midja, överarmar och lår var 14:e dag. När det gäller maten så är det en svår balansgång att äta tillräckligt för att ha energi till träningspassen och samtidigt minska på kaloriintaget.

Det är viktigt att du äter något på kvällen efter din träning. Men problemet är ofta, precis som du skriver, att kroppen skriker efter mat efter ett tufft pass och då kan det vara svårt att begränsa sig. Jag vill råda dig till att prova äta lite större mellanmål på eftermiddagen. Det kan förhindra att du äter för mycket sent på kvällen. Det är bättre att du äter ett större mellanmål än att du äter en stor portion innan du ska gå och lägga dig. Ät mellanmålet cirka två timmar före träningen. Det kan exempelvis bestå av en smörgås och en frukt eller en tallrik fil med flingor och frukt.

Det är också viktigt att du äter och dricker bra under dagen. Starta dagen med en bra frukost och ät sedan något var 3:e timme. Det förhindrar också att du blir hungrig på kvällen.

Ät något proteinrikt i varje måltid, även mellanmålen. Ha tålamod och fortsätt med dina goda träningsvanor så kommer du se resultat. Lycka till!

Vänlig hälsning
Viveca Annell
Dietist Netdoktor Övervikt

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Tappade medvetandet under träning

2011-08-24 | 19:48

av Sven-Anders Sölveborn

Tillskottstabletter

2011-07-8 | 14:50

av Viveca Annell

Hjärtat rusar

2011-05-16 | 21:25

av Sven-Anders Sölveborn

Schlatterknä

2011-03-30 | 03:24

av Sven-Anders Sölveborn

Träna när man har övre luftvägsinfektion?

2011-01-17 | 14:44

av Sven-Anders Sölveborn

Magkramp

2010-12-14 | 15:33

av Sven-Anders Sölveborn

korsbandskada

2010-11-20 | 10:51

av Sven-Anders Sölveborn

Förkyld och träna?

2010-10-10 | 21:05

av Sven-Anders Sölveborn

Nyckelbensbrott behandling ??

2010-09-19 | 11:12

av Sven-Anders Sölveborn

Svimmar när jag tränar

2010-07-18 | 00:27

av Sven-Anders Sölveborn

Gå UPP i vikt?

2010-06-7 | 22:24

av Viveca Annell

svullen fot

2010-05-29 | 23:05

av Sven-Anders Sölveborn

Träna hemma

2010-04-13 | 19:35

av Malin Ewerlöf Krepp

Träning o kost

2010-03-18 | 15:38

av Malin Ewerlöf Krepp

Mb Schlatter

2010-02-24 | 22:07

av Sven-Anders Sölveborn


Annons
Annons
Annons
Annons