Fakta | Kost & dieter

Kostråd vid förhöjda blodfetter

Att ha för höga halter av skadliga blodfetter, framför allt LDL-kolesterol, kan leda till hjärt-kärlsjukdomar. Har man inte alltför höga blodfettshalter kan det räcka med att förändra sina matvanor och börja motionera regelbundet för att få bättre värden.

Uppdaterad den: 2017-04-06
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Använd mer:

  • Växtoljor vid matlagning: Olivolja (särskilt extra virgin olivilja), rapsolja, sojaolja, majsolja och solrosolja.
  • Bröd och spannmål: Grovt bröd (fullkorn), använd mer fiberrika sädesprodukter också till middag.
  • Fisk och fågel: Använd fisk som pålägg (sill, makrill, tonfisk). Till middag tre till fyra gånger/vecka, alla fisksorter rekommenderas. Fiskrätter med mycket tillsatt fett (till exempel friterad fisk) rekommenderas inte för dagligt bruk och återhållsamhet rekommenderas med skaldjur. Fågel utan skinn. 
  • Potatis: Ät mer potatis och grönsaker som ersättning för fettrika tillbehör vid måltider.
  • Lättmjölk.
  • Magra mejeriprodukter: Keso, mager mjukost och annan mager ost (0,9–7 % fett), mager yoghurt och lättmjölk.
  • Baljväxter: Ärter, bönor och linser innehåller lite fett och inget kolesterol. Baljväxter är mycket näringsrika.
  • Frukt och grönsaker: Såväl råa, kokta som djupfrysta. Innehåller litet fett och inget kolesterol. Försök att äta 500 gram grönsaker och frukt varje dag. Var återhållersam med potatis och undvik grönsaker som har lagats i smör eller grädde. Var återhållsam med torkade frukter, marmelad, fruktjuice och fruktglass.
  • Nötter (osaltade) kan minska kolesterolnivåer. 
  • Fibrer kan minska kolesterolnivåer.
  • Vatten är den bästa drycken när du är törstig.

Använd mindre:

  • Produkter med transfetter.
  • Smör och margarin: Bred tunt på brödet eller använd lättmargarin med minst två tredjedelar omättat fett.
  • Undvik feta såser.
  • Kött: Griskött och rött kött med insprängt fett, köttfärsprodukter, korvar, bacon och inälvsmat.
  • Ägg: Äggulan är rik på kolesterol. I allmänhet kan de flesta äta ett ägg per dag utan att kolesterolvärdena ändras negativt. För personer med diagnostiserat höga kolesterolvärden bör intaget av äggula begränsas till några stycken per vecka. Äggvitan kan däremot användas fritt, eftersom den är helt fett- och kolesterolfri.
  • Andra kolesterolrika matvaror som man bör undvika är lever samt fiskrom. Kolesterolhalten i blodet blir inte så påverkad av mat med högt kolesterolvärde, men livsmedel med höga kolesterolvärden har också höga värden av mättat fett och eventuellt också transfetter som kan påverka blodets kolesterolbalans.
  • Standardmjölk, vispgrädde, gräddfil.
  • Ostar (med mer än 20% fett).
  • Sötsaker: Sötningsmedel är att föredra. Var återhållsam med sukros, honung, choklad och godi. Undvik kakor, glass, fruktos och läsk.
  • Snacks: Chips, jordnötter, pommes frites.
  • Salt: Använd mindre natriumsalt, maximalt 5 gram per dag rekommenderas.
  • Saft, läsk, alkohol.

Bra alternativ

  • Exempel på nyttiga snacks: Uppskurna grönsaker, fruktsallad (utan andra ingredienser än frukt!), en näve osaltade nötter (nötter är dock mycket kaloririka, så man bör inte äta många).
  • Gör kalla såser av yoghurt och smaksätt med exempelvis vitlök, kryddörter eller osötad fransk senap.
  • Metoder för matlagning som rekommenderas är grillning, kokning och ångkokning, medan metoder med där fett används ska användas mera sällan (särskilt djupfritering). 

De viktigaste råden

Enligt Livsmedelsverket kan de viktigaste råden sammanfattas enligt följande:

  • Ät mindre fett, speciellt mindre mättat fett.
  • Ersätt en del av det mättade fettet med omättat fett.
  • Ät dagligen mer fiberrika matvaror, grönsaker och frukt.
  • Dra ner på kolesterolrika matvaror.

Annons
Annons
Annons