Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Jag känner som inre stötar i nervsystemet, kan detta ha att göra med min medicinering?

Hej! Har ätit Citalopram sedan okt -02 och har som mest varit uppe i 40 mg. Jag har nu satt ut dem (givetvis försiktigt), jag gick ner till 20 mg/dag i ett par månader för jag ville vänta med att helt sätta ut dem till sommaren då jag brukar må bättre. Sedan gick jag ner till 20 mg/varannan dag i en vecka, 20 mg/var tredje dag i en vecka, 20 mg var fjärde dag i en vecka och det har kännts bra. Min fråga lyder som så att nu när det har gått fyra till sex dagar så har jag alltid fått speciella sensationer som känns som inre stötar från nervsystemet. Inget som syns utåt eller så utan det är nanosekundsnabba känningar som främst uppstår vid ansträngning. En aning yrselkänsla också kan upplevas, absolut ingen smärta. Jag tror inte alls att det är farligt, jag undrar bara vad det är. Tar 20 mg igen då vid dessa känningar och det går över och besvären upphör den tid jag uppgivit. Men jag tycker att nedtrappningen har varit tillräcklig och jag ska inte behöva ta mer. Kan jag negligera dessa känningar och fortsätta som vanligt? Har börjat jogga och vill inte falla ihop på min runda heller! Bästa hälsningar.

Svar:

Du har berättat precis hur man skall göra om man tillsammans med sin
läkare beslutat avsluta en läkemedelsbehandling i Ditt fall med
Citalopram. Man skall gå försiktigt och stegvis till väga. Vanligen
brukar man då slippa det vi kallar utsättningssymptom.Trots en försiktig
och långsam minskning av medicinen har Du tydligen fortfarande vissa
besvär. Vi är alla olika och ibland måste man gå ännu mer långsamt
tillväga när det gäller att sluta med ett läkemedel. Mitt förslag är att
Du tar 5mg Citalopram per dag under ett par veckor, därefter minskar
till 2.5mg per dag i ytterligare någon vecka och sedan slutar. De obehag
Du upplever är helt ofarliga och försvinner som regel efter någon
vecka.Besvären ger inga bestående skador. Fortsätt jogga!

Vänliga hälsningar Jan Wålinder, professor, psykiater.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Känner ett lätt tryck över bröstet.

2011-07-30 | 00:22

av Anders Clarberg

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

psykisk störning

2011-01-5 | 17:08

av Jan Wålinder


Annons
Annons
Annons
Annons