Minska stressen under ledigheten

Läkarens tips: Så minskar du stressen under ledigheten

För många väntar ledighet och semester nu runt knuten, trots det kan det vara svårt att koppla av. Här ger Mats Halldin, läkare och medicinsk chef på Netdoktor, sina bästa tips för att hitta återhämtning.


Publicerad den: 2018-12-21
Författare: Veronica Alvarez, Redaktör | Elina Mattsson, Redaktör, Netdoktor

Annons

Stress är egentligen en viktigt, naturlig reaktion som ska ge oss kraft och energi när vi i olika situationer ska hantera utmaningar. Men det är viktigt att vi också får återhämta oss efter dessa påfrestningar. 

– Längre tids belastning är däremot skadligt och kan påverka vår hälsa genom att exempelvis höja blodtrycket, men även genom indirekta effekter som försämrade matvanor, minskad fysisk aktivitet, sämre sömn och ökad användning av alkohol och nikotin, säger Mats Halldin och fortsätter: 

– Allt detta ökar risken för bland annat hjärt-kärlsjukdom, diabetes typ 2, depression samt påverkar vårt immunförsvar och vår psykiska prestationsförmåga.
Därför kanske det är extra viktigt att ledigheten just blir ledighet. Men det är så klart lättare sagt än gjort.

Annons
Annons

”Försök att ha en rimlig ambitionsnivå”

Om man ska resa bort, bjuda hem folk till julmiddag eller midsommarfirande kan också stressen komma inför alla förberedelser. Det som skulle bli så mysigt kanske istället känns som att springa ett maraton. Men då gäller det att försöka komma ihåg den klassiska meningen: ”Ingen är perfekt”.

– Försök att ha en rimlig ambitionsnivå och inte sträva efter att allt ska vara perfekt. Dela upp alla åtaganden, och tveka inte att be om hjälp och sätta gränser. Tänk på vad som är viktigast för dig själv och din omgivning, förmodligen inser du då att det är att vara tillsammans, ha energi över till att umgås och koppla av istället för att vara helt utmattad och behöva dra dig undan, säger Mats.

– Sov ut och försök att vara fysiskt aktiv utomhus varje dag, det brukar ge en bra balans och energi.

Fysisk aktivitet kan vara allt från att ta en promenad till att träna mer intensivt, menar Mats.

– Då får man sund distans till vardagsproblem samtidigt som endorfiner, kroppens egna ”lyckohormon”, frisätts. Det finns givetvis även andra bra sätt att koppla av på, som att läsa eller se en film.

Att umgås, skratt och ha trevligt med familj och vänner är dessutom ett bra sätt att koppla av.

”Gör dina sömnvanor regelbundna”

Sömnen kan som sagt också påverkas negativt av stress, så hur ska man göra för att få en god natts sömn?

– Sov där det är tyst, mörkt och svalt. Gör dina sömnvanor regelbundna, gå gärna upp samma tid varje dag, även när du är ledig. Varva ner några timmar innan läggdags. Var fysiskt aktiv, men inte för nära inpå läggdags. Hetsa inte upp dig för några nätters dålig sömn. säger Mats.

LÄS MER OM SÖMN: Expertens råd: Så får du bättre sömn

Annons
Annons

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons
Annons