Minska stressen under ledigheten

Läkarens tips: Så minskar du stressen under ledigheten

För många väntar ledighet och semester nu runt knuten, trots det kan det vara svårt att koppla av. Här ger Mats Halldin, läkare och medicinsk chef på Netdoktor, sina bästa tips för att hitta återhämtning.


Publicerad den: 2018-12-21
Författare: Veronica Alvarez, Redaktör | Elina Mattsson, Redaktör, Netdoktor

Annons

Stress är egentligen en viktigt, naturlig reaktion som ska ge oss kraft och energi när vi i olika situationer ska hantera utmaningar. Men det är viktigt att vi också får återhämta oss efter dessa påfrestningar. 

– Längre tids belastning är däremot skadligt och kan påverka vår hälsa genom att exempelvis höja blodtrycket, men även genom indirekta effekter som försämrade matvanor, minskad fysisk aktivitet, sämre sömn och ökad användning av alkohol och nikotin, säger Mats Halldin och fortsätter: 

– Allt detta ökar risken för bland annat hjärt-kärlsjukdom, diabetes typ 2, depression samt påverkar vårt immunförsvar och vår psykiska prestationsförmåga.
Därför kanske det är extra viktigt att ledigheten just blir ledighet. Men det är så klart lättare sagt än gjort.

Annons
Annons

”Försök att ha en rimlig ambitionsnivå”

Om man ska resa bort, bjuda hem folk till julmiddag eller midsommarfirande kan också stressen komma inför alla förberedelser. Det som skulle bli så mysigt kanske istället känns som att springa ett maraton. Men då gäller det att försöka komma ihåg den klassiska meningen: ”Ingen är perfekt”.

– Försök att ha en rimlig ambitionsnivå och inte sträva efter att allt ska vara perfekt. Dela upp alla åtaganden, och tveka inte att be om hjälp och sätta gränser. Tänk på vad som är viktigast för dig själv och din omgivning, förmodligen inser du då att det är att vara tillsammans, ha energi över till att umgås och koppla av istället för att vara helt utmattad och behöva dra dig undan, säger Mats.

– Sov ut och försök att vara fysiskt aktiv utomhus varje dag, det brukar ge en bra balans och energi.

Fysisk aktivitet kan vara allt från att ta en promenad till att träna mer intensivt, menar Mats.

– Då får man sund distans till vardagsproblem samtidigt som endorfiner, kroppens egna ”lyckohormon”, frisätts. Det finns givetvis även andra bra sätt att koppla av på, som att läsa eller se en film.

Att umgås, skratt och ha trevligt med familj och vänner är dessutom ett bra sätt att koppla av.

”Gör dina sömnvanor regelbundna”

Sömnen kan som sagt också påverkas negativt av stress, så hur ska man göra för att få en god natts sömn?

– Sov där det är tyst, mörkt och svalt. Gör dina sömnvanor regelbundna, gå gärna upp samma tid varje dag, även när du är ledig. Varva ner några timmar innan läggdags. Var fysiskt aktiv, men inte för nära inpå läggdags. Hetsa inte upp dig för några nätters dålig sömn. säger Mats.

LÄS MER OM SÖMN: Expertens råd: Så får du bättre sömn

Annons
Annons

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Roffe 2019-05-29 08:18 (6 månader sen)

    Hej!
    Lång historia i korta drag : Elitidrottare sen 14-15 års ålder på både elitnivå innebandy och hög nivå fotboll, många års hög belastning med hård fysisk träning matcher, försäsong mm. Slet av hälsenan vid 37 års ålder 1a gången vilket lede till op med följd av sjukhusbakterie o elände, dessutom egen företagare inom byggbranchen och snabbt tillbak i jobb. För snabbt. Stora problem med smärta, sömnproblem och allt vad som följer. Efter 1.5-2 år smäller samma sens av längst ner vid infästningen, ny operation med följd av kroniska nervskador som konstaterats. Provsattes på lyrica vilket funkade till 80% med gick upp ivikt med 25 kilo på kort tid och var himla dåsig o avslutade kuren. Fick insatt Citadon som hjälpte till 65% och som ffa inte påverkade allmäntillståndet förutom nattproblem med sömnen oga kolsyrebubblet runt området. Fick Imone/Stilnoct som funkat relativt bra.

    Så ändras sjukvårdens rekommendationer, Citadon blir nu tydligen en medicin som ej får skrivas ut på längre tid vilket betyder att dom testar typ 20 olika preparat vilket inget funkar. Testar till slut Gabapentin som ligger under lyrica och den funkade helt ok till 70% men samma effekt dock lite mindre men viktuppgången kom sakta men säkert. Har nu helt lagt ner den.

    Hade en privatläkare som avslutat sin sin tid som läkare för 2 somrar sen som hjälpte mig enormt och efter mkt om och men så hittade vi det som funkade absolut bäst av allt men givetvis inte i en praktiserande läkares ögon tydligen.

    Jag var då arbetsledare på bygg och reste en del men även deltog mkt i bygge så att mitt följande receptschrmma såg ut som så att morgon tog jag 2 mg Alprazolam (mot stressande ångest OCH en viss hjälp mot nervsmärtan) jag tog 2 mg mitt på dagen o 2 på kvällen. På kvällen tog jag även 2 st imovan för sömn (gick upp från 76 kilo matchvikt till 106 kilo vilket vara/är katastrof). Till dettahade jag också Citadon o drn mån jag behövde, mkt nilkörning lite Citadom, mkt bygg lite Citadon.

    Har nu i 2 år kämpat med vårdnadstvist och är mitt upoe i rättegång i norrland och har advokater från Stholm och har varken jobbat eller sovit på snar 14 dygn pga oro och stress över min dotter som inte har det bra hos son mor.

    Mitt jobb i Norge är just arbetsledare och vill tillbaka så fort det går!!!

    Vad ger du mig för råd, det som funkat bäst antar jag läkarna kommer förkasta men hur ska jag klara återgå till mitt jobb som betyder allt wfter mina döttrar.

    Tilläggas kan att INGA biverkningar av den fungerande varianten fanns!!!


Annons
Annons
Annons