Patientjournal på nätet – överdriven oro från läkarhåll

Att alla patienter om fem år kommer att ha tillgång till sin journal på nätet har inte helt oväntat väckt reaktioner. Inte minst från läkarhåll.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2014-02-21
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

”Att ge åtkomst till journalen elektroniskt gör det enklare, men ändrar ingenting i sak” skriver Johan Assarsson, utredare Patientmaktsutredningen samt Sölve Elmståhl, professor i Lund i en debattartikel.

Patienter i Uppsala har sedan november 2012 kunnat läsa sin journal på nätet genom att logga in via e-legitimation. I mitten av mars införs tjänsten även i Region Skåne, med ett par förändringar.

Men läkarkåren är tveksam till tjänsten kontra patienterna som upplever tjänsten positivt.

Annons
Annons

”I patientmaktsutredningen framförs en grundläggande filosofi: Det är patienten och inte systemet som ska stå i centrum. Enkel tillgång till journalen bidrar till att stärka patienternas delaktighet och inflytande och till att bättre uppfylla deras behov av stöd, råd och information” skriver artikelförfattarna i It i Vården.

Varför tror du att läkare är tveksamma till journaler på nätet? Kommentera direkt under artikeln.

Följ även debatten och diskussionen om patientjournaler här »

Annons
Annons

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar aviator1945 2014-02-21 14:09 (6 år sen)

    Kanske är det så att man så här i efterhand inte vill stå för det man skrivit (eller inte skrivit) .......

  • Avatar Maggan 2014-02-21 15:48 (6 år sen)

    Jag tror att läkarna är rädda för att en del patienter ska missförstå vad det står i journalen. Det behövs säker en hel del förklaringar i en del fall. Annars tycker jag personligen att det vore jättebra att kunna läsa hemma i lugn och ro.

  • Avatar misse 2014-02-21 16:05 (6 år sen)

    Som det är nu så är det inte många som begär ut sin journal även om de vill se vad som står. Det vet läkarna och kan skriva som dom vill (svbk-kärring t ex) och komma undan med det. Läkarna vill inte ha några delaktiga patienter, då försvinner deras status som näst efter Gud.

  • Avatar Erika 2014-02-21 16:09 (6 år sen)

    Läkarna vill inte ha det merarbete som det innebär att att faktiskt förklara och stå för det de skrivit. De felaktigheter som stått i min journal upptäcktes av sen slump av en annan läkare. Jag fick själv kontakta journalregistret på KS och begära att de ändrade uppgifterna. Med tillgång till ens journal kan snabbt felaktigheter som som negativt kan påverka ens vård och hälsa upptäckas korrigeras.

  • Avatar judit 2014-02-21 16:50 (6 år sen)

    Ja, oron är överdriven. Tänk på allt positivt det innebär, öppenhet, tillit, ändrat språkbruk av journalskrivare, slippa begära journalutskrift, direkt och bättre info, demokrati, med och samverkan.
    Det är ändå patientens kropp det handlar om och han/hon/ hen äger faktiskt ensam sin kropp och inneboende själ. Så allt som skrivs om dem borde vara hans/hennes.

  • Avatar Leif Johansson 2014-02-22 17:29 (6 år sen)

    I mitt fall så stod det i journalen en sak som jag aldrig sagt och det hade sedan betydelse då mitt försäkringsbolag skulle hantera skadan.

  • Avatar Majelisa 2014-02-22 18:57 (6 år sen)

    Jag håller fullständigt med Maggan om att patienter ibland helt obefogat kan oroas då det inte är lätt att förstå medicinska terminologin som används. Det bästa är att tillsammans med läkare eller sjukskötare läsa journaltexten och få förklaringar till okända uttryck.

  • Avatar 2014-03-17 19:15 (5 år sen)

    klart dom är oroliga det är nog inte bara min journal det står konstigt i . sen ska man via leg så det ej blir fel ha ha .

  • Avatar 2014-03-17 19:18 (5 år sen)

    det ni andra skriver fel fast hur får läkare trafikolycka till missbruksperiod. vad tror ni det gör i min forsätta behandling - jag får ingen kanske ine därför men klart bidragande.

  • Avatar 2014-05-15 07:09 (5 år sen)

    Ja nu solklart fick tag på nr 2 av journal totalt annorlunda , kostade nod mig 250 000:- + missbruk i juornal , klart jag inte skulle få läsa den versionen. olycka blev missbruksperiod och inget om problem förutom antydan på mer smärtstillande .... maktmissbruk. jag är nog inte ensam , så klart de oroas man har faktiskt rätt att få upplast eller hjälp att förstå vad oraar de sig för om de har rent mjöl i påsen?


Annons
Annons
Annons