Patienter som inte passar in far illa

Ny forskning visar att kritik från patienter speglar otydliga rättigheter när det gäller hälso- och sjukvård. – Många faller mellan stolarna och far illa, menar Annelie Sundler, biträdande professor i vårdvetenskap vid Högskolan i Borås. Hon ser ett allvarligt systemfel.

Lovisa
Publicerad den: 2017-03-17
Författare: Lovisa Dahlström, Redaktör

Annons

– Vi ser att det finns en mängd situationer där patienter inte får tillgång till den vård som de faktiskt har rätt till. Enligt de mänskliga rättigheterna har alla rätt till vård vid sjukdom och vården ska vara patientsäker och trygg, säger hon.

Ansvar krävs för att hindra diskriminering

Forskningen som granskat ett hundratal patientanmälningar i Västra Götalandsregionen under 2015, visar att enskilda personer är sårbara i kontakt med sjukvården, och att patienters utsatthet och maktförhållande till sjukvårdspersonal behöver hanteras ansvarsfullt för att inte skapa ojämlikheter eller leda till upplevelser av diskriminering.

– Vi ser att patienter som inte passar in i systemet, det vill säga patienter som är sjuka men svåra att diagnostisera och behandla, far illa. Man kan säga att de faller mellan stolarna, de skickas runt inom sjukvården eller blir inte tagna på allvar, säger Annelie Sundler.

Annons
Annons

Frågan om skyldigheter och rättigheter

Hon förklarar det som att Sveriges lagstiftning är utformad på ett sätt där vård ses som skyldighet att ge och inte en rättigheter för patienten att få. Det i sin tur skapar otydlighet för patienten. 

Läs också: IVO får kritik för brister i patientsäkerheten

Forskningsresultatet skulle i framtiden kunna utgöra ett värdefullt underlag för att förbättra kvalitet, trygghet och patientsäkerhet.

Annons
Annons

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • 20130415210028
    Anita Holm 2017-03-19 01:31 (2 år sen)

    Det är arroganse innom vården. Patienter ses på som om de var idioter. Viljan till att hjälpa är inte där. Så jag undrar ofta varför läkare innom vården får lönn värja månad av skattebetalarnas pengar?
    Så illa är det.!

  • 20130415210028
    Anita Holm 2017-03-19 01:12 (2 år sen)

    Det är arroganse innom vården. Patienter ses på som om de var idioter. Viljan till att hjälpa är inte där. Så jag undrar ofta varför läkare innom vården får lönn värja månad av skattebetalarnas pengar?
    Så illa är det.!

  • 20130415210028
    Anita Holm 2017-03-19 01:10 (2 år sen)

    Det är arroganse innom vården. Patienter ses på som om de var idioter. Viljan till att hjälpa är inte där. Så jag undrar ofta varför läkare innom vården får lönn värja månad av skattebetalarnas pengar?
    Så illa är det.!

  • 20130415210028
    Anita Holm 2017-03-19 01:58 (2 år sen)

    Det är arroganse innom vården. Patienter ses på som om de var idioter. Viljan till att hjälpa är inte där. Så jag undrar ofta varför läkare innom vården får lönn värja månad av skattebetalarnas pengar?
    Så illa är det.!

  • 20130415210028
    Anita Holm 2017-03-19 01:54 (2 år sen)

    Det är arroganse innom vården. Patienter ses på som om de var idioter. Viljan till att hjälpa är inte där. Så jag undrar ofta varför läkare innom vården får lönn värja månad av skattebetalarnas pengar?
    Så illa är det.!

  • 20130415210028
    Anita Holm 2017-03-19 01:47 (2 år sen)

    Det är arroganse innom vården. Patienter ses på som om de var idioter. Viljan till att hjälpa är inte där. Så jag undrar ofta varför läkare innom vården får lönn värja månad av skattebetalarnas pengar?
    Så illa är det.!

  • 20130415210028
    Anita Holm 2017-03-19 01:13 (2 år sen)

    Det är arroganse innom vården. Patienter ses på som om de var idioter. Viljan till att hjälpa är inte där. Så jag undrar ofta varför läkare innom vården får lönn värja månad av skattebetalarnas pengar?
    Så illa är det.!

  • 20130415210028
    Anita Holm 2017-03-19 01:38 (2 år sen)

    Det är arroganse innom vården. Patienter ses på som om de var idioter. Viljan till att hjälpa är inte där. Så jag undrar ofta varför läkare innom vården får lönn värja månad av skattebetalarnas pengar?
    Så illa är det.!

  • 20130415210028
    Anita Holm 2017-03-19 01:23 (2 år sen)

    Det är arroganse innom vården. Patienter ses på som om de var idioter. Viljan till att hjälpa är inte där. Så jag undrar ofta varför läkare innom vården får lönn värja månad av skattebetalarnas pengar?
    Så illa är det.!

  • Avatar Eva 2017-03-19 17:28 (2 år sen)

    Ja jag blev inte tagen på allvar när jag var på akuten på ett stort sjukhus i Stockholm. Hade svåra ryggproblem, högg i attacker liksom, var inne 4 ggr för samma sak på en vecka. Gång ett fick jag en smärtstillande spruta till slut efter 7 timmar då försvann attackerna, nästa gång bad jag att få samma spruta nähä det fick jag inte utan de skulle testa en massa annat först innan jag till sist fick min spruta när de skulle stänga kl 3 på natten, hade jag fått min spruta direkt hade jag besparats värk och dom tid på mig, men det var väl för att jag bad om den, dessutom gick inga bussar mitt i natten, fick inte taxi påskrivet utan fick betala den själv.
    Nä det blir sämre och sämre med svensk sjukvård.


Annons
Annons
Annons