Kolloidalt silver får inte säljas med påståenden om hälsoeffekt

Det kontroversiella medlet kolloidalt silver får inte längre säljas med hälsopåståenden, har Läkemedelsverket beslutat. Silvret har påståtts kunna bota allt från cancer och malaria till borrelia och ms, något som Läkemedelsverket menar leder till en risk att sjuka köper kolloidalt silver istället för att vända sig till sjukvården.

Publicerad den: 2015-06-10
Författare: Anna-Cajsa Torkelsson, Redaktör

Annons

Ett bolag som säljer kolloidalt silver får inte längre göra reklam för sin produkt genom att säga att den har läkemedelseffekt. Företaget har tidigare påstått att kolloidalt silver kan förebygga och behandla såväl cancer, malaria, reumatism, bältros, kol, twar, borrelia, ms, psoriasis, kräksjuka och reumatisk värk med flera.

I ett pressmeddelande skriver Läkemedelsverket att påståendet om att kolloidalt silver kan bota sjukdomar riskerar att locka patienter att köpa silvret – istället för att vända sig till sjukvården och få vetenskaplig behandling. Därmed innebär sådan reklam en hälsorisk, anser Läkemedelsverket. För att få sälja produkter under påstående om att de kan bota eller minska sjukdomssymtom krävs utredningar om effekt och säkerhet, något som inte finns i fallet med kolloidalt silver.

Annons
Annons

"Kolloidalt silver dödar goda mag- och tarmbakterier"

När Helsingborgs Dagblad granskade silverpreparaten förra året uttryckte forskaren Fredrik Johansson vid Lunds universitet kritik kring produkterna. Han har själv studerat kolloidalt silver och sa att det är oansvarigt att påstå att silvret har effekt på sjukdomar när inga godtagbara medicinska studier pekar i den riktningen.

– Och det är tydligt att våra mänskliga celler påverkas negativt av silvernanopartiklar och silverjoner. Tidigare forskning visar dessutom att silvret dödar mag- och tarmbakterier som kroppen är beroende av, sa han till tidningen. 

Om myndighetens beslut inte efterföljs riskerar företaget vite.  

Annons
Annons

Vad anser du om Läkemedelsverkets beslut? Kommentera gärna nedan. 

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar 2015-06-10 12:59 (5 år sen)

    Utmärkt förslag! Bannlys kvackarna. Silver är dessutom "släkt" med kvicksilver. Giftigt...

  • Avatar Gunilla 2015-06-10 15:44 (5 år sen)

    Att man inte ska påstå att silvret botar en massa sjukdomar utan att ha forskningsresultat som stöder det är helt rätt, men däremot tror jag inte att tusentals människor som blivit botade/bättre från diverse infektioner kan ha helt fel.
    Låt nu t.ex. borreliapatienter välja att ta silver då alternativet är att ligga sjuk och vänta på att svenska sjukvården erkänner att alla inte blir botade av en två veckors antibiotikakur.

  • Avatar 2015-06-10 18:38 (5 år sen)

    Oerhört lamt beslut! Eftersom det också är risk för antibiotikaresistens så borde det förbjudas helt och hållet. "2000-talets vetenskap" försvarar kraftfullt det kollodiala silvret och människor verkar ha väldigt lätt att ta detta till sig. Förtalet av seriös forskning och och den svenska sjukvården är också utbrett på nätet och bidrar till att stärka kvacksalveriet. Ett totalt förbud vore det enda som kunde hindra fortsatt spridning.

  • Avatar Arne 2015-06-12 22:29 (4 år sen)

    Varför inte förbjuda alla att äta soppa med en silversked också? Det måste väl avgå silveratomer från skeden.

  • Avatar 2015-06-13 09:32 (4 år sen)

    Det var ingen bra jämförelse, Arne.

  • Avatar Lena Lindberg 2015-06-17 03:35 (4 år sen)

    Horribelt beslut!!! KS är ett toppenmedel mot det mesta

  • Avatar Irene 2015-06-21 15:38 (4 år sen)

    Hej!
    Jag håller med Lena Lindberg!
    Det finns så mycket dåliga kemiska mediciner som bara ger biverkningar och är onaturliga för alla och allt och som läcker ut i naturen, med allvarliga konsekvenser
    Det finns mindre verksamma naturmediciner som nog mest beror på att det är felmedicinerat på grund av fel diagnos och utan att förändra livsstilen och hälsan i sin HELHET! Felbedömningar av naturmedicin är så diffust och underblåser en allvarlig och alltmer obildad och oprövad syn på den livsviktiga substanserna i naturliga och giftfria mediciner som endast är farligt vid oaktsam förtäring utan kunskap och ej med övervakning av seriösa experter på naturmedicin som har kunskap och erfarenhet.. Tråkigt om det försvinner något som verkligen hjälper människor, djur och natur, även i tredje världen! Kollodialt silver som renar dricksvatten och tar bort bakterier i dricksvattenbrunnar..

  • Avatar Uffe 2015-06-21 18:10 (4 år sen)

    Men jösses, det är väl ingen som förbjudit något.

    Däremot får man inte komma med medicinska påståenden om precis vad som helst och hur som helst. När någon ändå gör det så tar Läkemedelsverket till sina verktyg.

    Ni som protesterar mot vites-hotet, tycker ni att vem som helst och hur som helst, helt utan myndighetskontroll, ska få sälja läkemedel och påstå vad som helst?

  • Avatar 2015-06-21 18:45 (4 år sen)

    Nej, det tycker jag inte - vilket jag skrev i min första kommentar. Men jag tycker att det är tragiskt att de stora läkemedelsföretagen kan lobba fram en massa förbud mot naturläkemedel och alternativa metoder. Ge människor lite frihet att tänka själva, vi behöver inte en massa förbud. Och vad gäller just kolloidalt silver så är det fritt fram att köpa det som "dietary supplement" i USA, där man minsann säkert skulle ha startat ett antal rättegångar redan om det konstaterats skadligt. Men som sagt nej, man ska inte få använda s.k. "claims", alltså påståenden om bevisade hälsoeffekter som man inte har fakta bakom. Det jag opponerar mig emot är vår sjukvårds ovilja att acceptera alternativa metoder och preparat. Många av dem tusentals år gamla och antagligen fungerande även om de inte har utsatts för en massa vetenskapliga försök.
    /Gunilla

  • Avatar Uffe 2015-06-21 19:47 (4 år sen)

    Söndagsbarn: Men hur tycker du man ska avgöra om något är okej för oss skattebetalare att betala? Och att marknadsföra som ett läkemedel?

    Vad har du för förslag på bedömningskriterier?


Annons
Annons
Annons