Träning förkyld
Intervju | Lungor & luftvägar

Träning vid luftvägsinfektion – är det okej?

Övre luftvägsinfektioner är de vanligaste infektionerna och de flesta drabbas någon gång per år. Barn i förskoleåldern insjuknar ännu oftare. Allmäntillståndet kan vara mer eller mindre påverkat och vissa får endast snuva. En vanlig fråga är om det är okej att träna med en luftvägsinfektion – och vilken träning lämpar sig i så fall bäst? Det svarar vår expertläkare Sven-Anders Sölveborn på.


Carro webb ljusare
Publicerad den: 2018-04-27
Författare: Caroline Holmqvist, Redaktör, Netdoktor, NetdoktorPro

Annons

Övre luftvägsinfektioner är vanligast under vinterhalvåret. Under perioden oktober till april är det inte ovanligt att förskolebarn har två till tre förkylningar per månad. Vanligtvis varar infektionen i sju till tio dagar.

Film: Lär dig mer om förkylning – på 2 minuter

Det vanligaste symtomet är snuva och ibland blir det inte värre än så. Det är också vanligt med hosta, sveda i halsen och irritation i näsan. Allmäntillståndet är oftast helt opåverkat men vissa kan känna trötthet, få huvudvärk och måttlig feber.

Annons
Annons

Förutsatt att febern är frånvarande – går det bra att träna med övre luftvägsinfektion?

– Det korta och principiella svaret är nej, man ska inte idrotta med en övre luftvägsinfektion, som man alltid ska ha den största respekt för. Särskilt vid ansträngning som är intensiv eller av längre tidsutsträckning, då man därvid får ett ytterligare försämrat immunförsvar med högre komplikationsrisk, säger Sven-Anders Sölveborn, ortopedspecialist och idrottsmedicinare.

Med intensitet menar han att prestera över 80 procent av sin maximala förmåga och längre tidsutsträckning innebär minst 60 min.

Lunginflammation och bihåleinflammation kan uppkomma även utan att feber förelegat. Nervsystemet påverkas också av infektionen, så att koordinationen försämras med nedsatt prestationsförmåga och ökad risk för skador på leder, ledband och senor kan bli följden, säger Sven-Anders Sölveborn.

Annons
Annons

Därutöver uppmärksammar han risken för att smitta sin omgivning, till exempel vid delaktighet i lagidrott.

Extra viktigt att avstå träning vid feber

– Ökad hjärt-kärlbelastning, speciellt vid feber, kan leda till dödlig hjärtrytmrubbning, även om det är sällsynt, säger Sven-Anders Sölveborn.

Risken för att hjärtat tar skada av träning beror på huruvida infektionen orsakas av virus eller bakterie och vilken sort. Och det är inte bara att gå till läkaren och testa sig, förklarar Sven-Anders Sölveborn.

– För lekmannen likaväl som för läkaren kan man inte med säkerhet skilja luftvägsinfektioner orsakade av vanliga "förkylnings"-virus från de bakterier och virus som kan attackera hjärtat och ge infektioner där, säger han och fortsätter:

– Ett sådant fatalt missöde kan också följa då man inte känner några symtom alls, eller vid diffus obehagskänsla, muskelömhet eller huvudvärk. Om man därvid har en vilopuls som ökar med tio slag i minuten eller mer, eller en vilotemperatur-stegring på minst en halv grad skall man vila från idrottsansträngning.

Huvudbudskapet är att avstå från träning till dess att luftvägsinfektion har gått över. Men vid lättare snuva och gott allmäntillstånd går det bra att träna men med sunt förnuft.

Läs mer om luftvägsinfektion och behandling här.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons