Forum Träning och motion


Träningsvärk

Hej undrar om det finns någon som vet om man bör träa med träingsvärk? har hört många versioner nu att jag blir bara mer osäker... vissa säger att man inte ska träna så att man får träningsvärk men om man fick det så får man inte träna när man har det. andra säger att om man får träningsvärk så är det för att man tränat hårt o bra, så man ska fortsätta med att träna fast man har träningsvärk. Så hur e det egentligen? ska man träna eller inte med trängsvärk??????

Man ska träna och ha vila mellan sina träningspass. Har man träningvärk är det inte farligt att röra på sig men kanske man ska ta det lite lugnare. Om du t ex går på gym och tränar så finns säkert ngn medlemstränare du kan fråga. På det gymemt jag går på ska man träna trots träningsvärk. Men man ska ha vilodag mellan sina träningspass, t ex om du gymmar och vill träna varje dag kan du ju dela kroppen i 2 delar och köra varannan dag. Tja jag vet att det finns olika teorier, det viktigaste är att du lyssnar på din kropp och gör det som känns bäst för dig! Själv sitter jag alltid i bastun efter mitt gympass och får oftast ingen träningsvärk, det är min medicin! /Trinan


Komplettera gärna styrketräningen med ex. spinning eller motionscykel varannan dag. Det får igång blodcirkulationen och läkeprocessen i hela kroppen, personligen blir jag av med både sträckningar, träningsvärk och förkylningssymtom genom att cykla intensivt 90 minuter varannan dag. Jag tycker du ska skilja på träningsvärk och sträckning, träningsvärken är enligt mina ögon ett symtom på att en ovan muskel arbetat hårt (träningsvärken försvinner när du tränat en period). Sträckningar är i mina ögon ett symtom på en lokal inflammation och bristning/skada i muskeln (då krävs mjuka rörelser för att få igång läkeprocessen och blodcirkulationen, undvik överbelastning tills smärtan är borta). Min bästa investering är min ryggbänk, när jag känner att korsryggen börjar låsa sig (efter styrketräning) kör jag ett pass med tyngder på bröstet för att mjuka upp. Det gör underverk...


Hej, Jag tränar ofta och får ibland överansträngda knän (värk etc) Har varit hos läkare som menar att det inte är någonting farligt... Hörde på radioreklam om Orudis gel.... Innan har jag provat Zon...var på apoteket och orudis va mycket billigare. Någon som har erfarenheter? Skilljer sig de olika smärtstillande gelerna? J


Jag har fått för mig att man får träningsvärk då man tränar muskler som inte är vana vid träning, eller om man tränar musklerna extra mycket. När jag tränar brukar ja inte få träningsvärk alls i muskler som jag är lite starkare i, tex magen, lårmusklerna, axlarna osv. Medan muskler som jag inte är lika stark i får jag träningsvärk i lättare, även om man kör ett riktigt hårt pass kan ja så klart få träningsvärk i de andra musklerna också, men jag märkte själv att efter en veckas sjukdom dvs ingen träning, så fick ja träningsvärk i varända muskel jag tränade sedan, men den har gått bort successivt i och med regelbunden träning. Tror inte det är farligt att träna med lite träningsvärk, kanske man ska undvika att hårdträna dagen efter och låga musklerna vila lite, eller som Trinan skrev, dela upp kroppen och träna andra muskelgrupper så får de med träningsvärk vila en dag! lycka till med träningen!


Träningsvärk beror på att man överbelastat muskelfiberna, och att de skall anpassa sig till mer ansträning av samma typ i framtiden. När man har fått träningsvärk skall man inte belasta samma muskel på samma vis som när man fick träningsvärk. Det kan hjälpa med värme, massage, lugn träning såsom promenad, lugn cykling, lugn simning. Att värma upp muskeln försiktigt och sedan töja försiktigt kan även hjälpa. Du kan läsa mer här: http://www.netdoktor.se/traning-kost/?_PageId=386 MVH Lise-Lotte, www.instruktor.nu

Annons
Annons
Annons