Fråga doktorn

Fråga   Vikt & kost

Lyckopiller, SSRI och vikten

Hej! Äter sedan fyra månader det som många felaktigt kallar för lyckopiller. I början åt jag Zoloft, men har sedan en månad gått över till Efexor. När jag började med Efexor så smög vikten sakta upp (5 kg). Jag tror att jag äter någorlunda rätt, kollar näringsvärdet varje dag och ligger ofta under rekommendationerna. Har medicinen ändrat min energiomsättning? Min läkare ger mig inte något rakt svar. Hoppas verkligen på svar, för så här kan jag inte fortsätta.

Svar:

Hej,

Det är flera som frågar om sambandet mellan antidepressiva läkemedel och vikten. En del upptäcker att de ökar i vikt när de påbörjar behandling eller byter preparat. Sambanden är inte alls så enkla eftersom både sjukdomen i sig och läkemedlets effekter har betydelse. Därför är det oerhört viktigt att aldrig göra ändringar i behandlingen, utan att rådgöra med sin läkare först.

1. Sjukdomen som behandlas: En svår depression kan ge aptitlöshet och viktnedgång. En del av behandlingseffekten kan då bli att aptiten kommer tillbaka, vilket är ett friskhetstecken, men det kan orsaka viktökning. Ibland kan en depression leda till ett ökat ätande eller vara ett hinder för att orka ändra livsstil. Då kan behandling av depressionen med s.k. "lyckopiller" (SSRI-preparat) t.o.m. underlätta viktnedgång.

2. Biverkningar av läkemedlen: Flertalet antidepressiva läkemedel verkar på signalsubstansen serotonin i hjärnan. Serotonin spelar stor roll i regleringen av stämningsläget, men påverkar också aptitregleringen. En biverkan av läkemedlet kan därför vara minskad mättnadskänsla. Det leder i sin tur till viktuppgång, då man "hinner" äta mer än tidigare, innan man blir lika mätt. Den ändrade mättnadskänslan kan göra det svårt att upptäcka att energiintaget faktiskt har ökat. Det är alltså fortfarande balansen mellan intag och förbrukning och inte läkemedlet i sig som ger viktökningen. Det påverkar inte heller ämnesomsättningen negativt.

Vissa av preparaten kan ha motsatt effekt, d.v.s. tidigare mättnadskänsla och viktnedgång. Reductil är ett preparat som tillhör samma familj som "lyckopillren", men den aptithämmande effekten är starkare än den antidepressiva, så det förskrivs bara som läkemedel mot övervikt.

Vilka preparat skall man då använda? Effekten av olika antidepressiva läkemedel på både stämningsläge och aptitreglering kan skilja sig en hel del mellan olika personer. Här måste var och en rådgöra med sin läkare. Oavsett orsaken till viktuppgången är det alltid möjligt att påverka vikten genom bra kost och fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet kan också ha en positiv effekt på humöret!


Signy Reynisdottir
Läkare Netdoktor Övervikt

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
MAGSÄCKSPROBLEM

2014-08-13 | 11:06

av Sofia Antonsson

Komplikation efter diafragmabråcksoperation.

2012-09-11 | 13:25

av Jacob Freedman

Gastic Bypass

2012-06-17 | 17:12

av Jacob Freedman

Gastric bypass

2012-05-10 | 19:04

av Jacob Freedman

Strålskadad tarm

2011-07-31 | 13:22

av Mona Hallin

kan inte gå ner mer i vikt

2011-07-8 | 21:58

av Mona Hallin

Ung och matmissbrukare

2011-05-8 | 19:16

av Viveca Annell

Kan man kräkas om man är GBP-opererad?

2011-05-19 | 10:03

av Jacob Freedman

Gastric Bypass och Vitaminer

2011-03-29 | 22:25

av Mona Hallin

Problem med viktnedgång efter graviditet.

2011-03-2 | 21:48

av Viveca Annell

Magmunsbråck

2011-03-11 | 12:16

av Jacob Freedman

Gått ner 12 kilo men hur fortsätter jag?

2011-02-15 | 21:34

av Mona Hallin

Reflux och övriga skador på organen

2011-01-5 | 12:00

av Jacob Freedman

Övervikt -Gastric Bypass

2011-01-6 | 20:28

av Jacob Freedman

Behandlingshem för övervikt?

2010-10-14 | 16:32

av Mona Hallin


Annons
Annons
Annons
Annons