Forum Övervikt och följdsjukdomar


Alli - någon som testa?

Är det någon som har testat batarpillret alli? Är det bra och fungerar det?

Hej, Jag har en annan filosofi när det gäller detta, men det har tagit flera vändor och över 15 år att komma dit, bl a via Viktväktarna och Nutrilett. Vi människor är den enda djurart som äter oss till ohälsa och övervikt på en för oss onaturlig föda. Sen tror vi att vi kan fortsätta äta onaturligt och lösa alla problem som uppstår med olika mediciner och snabbfixar när det gäller hälsa och viktnedgång. Den bästa långsiktiga investeringen man kan göra för sig själv och sin hälsa är att äta "människomat". Ett lejon som börjar äta en artfrämmande föda kommer naturligtvis att drabbas av olika problem och detsamma gäller även oss människor. Idag är det få människor som vet hur det känns att vara helt igenom frisk. Vi tror det är normalt att de flesta människor har en lagom dos av olika ofta återkommande åkommor. Det kan vara dålig mage, migrän eller huvudvärk, trötthet, återkommande svampinfektioner, förkylningar, viktproblem, allergier mm. Jag trodde också detta var normalt, men har mer och mer insett hur mycket kosten påverkar hälsan och självklart vikten. Idag överöses vi av reklam för olika "preparat" som ska lösa vårat problem med "felaktig kost". Den stora frågan som är jättehet just nu är vad som är rätt mat för en människa. Det är också just det som jag anser att vi under de senaste decennierna av olika anledningar hamnat helt fel. Detta syns i en nästan epidemisk ökning av övervikt och andra sjukdomar som vi knappt kände till för några decennier sedan. Vad gick fel? Det ena har lett till det andra och just nu är många helt inkörda på olika spår som bara leder fel. Detta skulle kunna vara en hel bok men jag ska försöka sammanfatta det kort. Jag tror det började med andra världskriget. Nu undrar alla vad har bantarpillret Alli med andra världskriget att göra? Nu måste han vara helt ute och cykla?-)..Jo, under denna tid så åt vi av olika anledningar en mer ransonerad kost. Mer stärkelserik föda (ransoner på kött) och det nya "margarinet" ersatte naturliga fetter. Kriget utgjorde också en stark stressfaktor. Några år efter kriget ökade hjärt-kärlsjukdomar bland befolkningen i USA (vilket vi idag vet ökar vid stress och onaturlig mat) och senaten utlyste att man snabbt måste göra något åt detta. En forskare vi namn Ancel Keys kom med en fett-hypotes. Han kunde visa upp en fin kurva med olika länders fettintag och antalet hjärtinfarkter. Senaten köpte forskningen och gick ut, trots högljudda protester ut med de första officiella kostråden. Idag vet man att Ancel Keys bara valde att ta med de länder där hans hypotes stämde. Hade han tagit med data från alla länder han hade tillgång till så fanns det inget samband. Nu var skadan skedd och budskapet att fett (läs mättat) orsakar hjärtinfarkt spred sig från senaten i USA till resten av världen och blev till slut en "sanning". Detta ledde även till att vi i sverige tog fram kostråd på 70-talet. Eftersom den dogmen om det mättade fettets farlighet fortfarande fanns kvar så blev följdaktligen våra kostråd lika fettsnåla som i USA. Eftersom man vet hur mycket energi vi behöver så ersattes energin i fettet med energi från kolhydrater. De fetter vi rekommenderades främst var fleromättade fetter och olika matoljor var att föredra, sk mjuka fetter. Konstgjort margarin var nyttigare än smör osv. I början på 80-talet kom nyckelhålet där fettet togs bort och ersattes med kolhydrater. I samma veva började övervikten i sverige öka och det var fettet som var boven (fett i maten blev fett på kroppen trodde man). Många människor, även jag själv drog ner på fettet. Resultatet blev för många att man helt tappade kontrollen över sin vikt, så även för mig. Man läste på innehållsförteckningen på mängden fett och eftersom det man köpte var fettsnålt så trodde man att man skulle enkelt gå ner sina kilon en gång för alla. Det som hände blev istället ofta tvärtom. Den fettsnåla maten mättade bara kortsiktigt och den drivande hungern på grund av stigande och fallande blodsocker gjorde att man till slut inte orkade stå emot hungerkänslorna. Man gick upp de kilon man gått ned samt några extra för varje år. Övervikten ökade bland befolkningen och mättat fett var fortfarande något vi skulle undvika. Någon kom på att kvarnägarnas avfall kunde öka mättnadskänslan, så nu kom rådet att vi behöver mer fibrer?? Ännu en felaktig förändring, men eftersom vi just nu är inne i "fiber-eran" så är det helt rätt just nu med fibrer och fullkorn. Man spär helt enkelt ut födan med något som våra magar inte kan bearbeta och tror att detta ska lösa problemet. Nu varnar vissa läkare för att olka magproblem ökar pga ökat fiberintag, medan många andra förordar mer fibrer för "bättre mage". Hjulet går runt runt..Lösningen för bättre mage var för mig att hoppa av fibertåget. Lösningen på min övervikt var att hoppa på fettåget. Numera äter jag som vi människor åt innan vi blev ett fettsnålt folk. Som vi åt när nästan alla på skolfotot var smala. När bara en liten del av befolkningen hade diabetes och när magproblem var sällsynt. Numera vet ju många att det är ett högt blodsocker, skapat av kolhydrater i födan som ger fettinlagring. Högt blodsocker är skadligt för blodkärlen och kroppen lagrar detta för framtida behov som fett (faktiskt mättat). Högt blodsocker skapar också plack i blodkärlen vilket lättare leder till hjärtinfarkt, storke mm. Dessutom så gör ett överintag av den fleromättade fettsyran omega-6, som finns i de mjuka oljorna och margarinerna att våra blodkärl drar sig samman, vilket tillsammans med placket i kärlen leder kan leda till infarkter. Att summera detta är enkelt. Vi ska äta vår naturliga föda. Då blir vi friska och normalviktiga. Vi ska inte lyssna på kostråd. Den lilla tid i människans historia som vi lyssnat på kostråd, har vi ökat i både vikt och i sjukdom. 1. Ät naturliga fetter (köttfettet, feta fiskar (omega-3), smör, bregott, olivolja, lite rapsolja). De mättar bra och ger oss energi och byggmaterial. Ingen slängde fettet förr när vi inte hade övervikt. Ät inte onaturliga fetter i för stor mängd som transfetter och vegetabiliska omega-6 rika oljor (majs, solros). 2. Minska på kolhydrater, socker och stärkelse. Våra förfäder åt mest fisk och säl och hade inga bristsjukdomar. Våra kroppar är inte gjorda för att i längden klara av den mängd "sockerkedjor" som vi stoppar i oss idag. 3. Tänk långsiktigt. Man når inte normalvikt och hälsa över några veckor, men när man väl nått det har man faktiskt hela livet framför sig som frisk och normalviktig. Detta blev långt, men jag ska spara det i ett dokument, och jag har inte testat alli, som du kanske förstår:-) Lycka till Wille


Glömde en sak.. 4. Var ute i solen. Vi har ett stort behov av D-vitamin för många funktioner i våra kroppar. Solen är den bästa källan till D-vitamin eftersom våran moderna kost är rätt D-vitaminfattig. Vi ska inte bränna oss, men vi ska heller inte undvika solen. D-vitaminet tas inte upp om man använder solskyddsfaktor eller om man tvättar sig för noga inom 48 timmar efter solningen, eftersom det skapas i huden. Att smörja in sig med after-sun lotion är också ett sätt at förstöra D-vitaminet. Sök gärna på D-vitamin så ser ni varför våra kroppar behöver det så mycket. Det är ju fettlösligt vilken visar att vi behöver fett i kosten för att ta upp det som kommer från födan. Idag var det stora skrivardagen:-)


Tack för ditt långa inlägg. Är fullt medveten om att man mår bäst av att äta den naturliga fördan, håller helt med dig. Inom kostrådgivningen har det alltid funnits olika rön, men det är väl bra att råden hela tiden omprövas? Vi lite olika syn på vad naturligt är. Jag anser att det framför allt är veganmat, som är vår ursprungsföda. Det är bara att titta på våra tänder så ser vi att vi är byggda för att äta vegetariskt. Är man desperat efter att gå ner i vikt vill man gärna försöka testa ett preparat. Visst kan jag gå ner i vikt enbart genom att äta sunt, men det tar så lång tid, så min fråga är fortfarande om någon har testat Alli och vad ni i så fall tycker?


Tack själv:-) Lite kommentarer och en länk. Urspungsfödan var säkert växter, men då är det inte "oss" man pratar om. Vi blev de vi är idag och fortfarande är (stor hjärna) när vi övergick till energität animalisk föda. Det märks också på att vi bara i lite utsträckning kan förlänga omega-3 från växter till den typ (lånkedjiga) som finns i våra hjärnor. Man brukar också likna våran matsmältning med vargens eller hundens och här finns det stora skillnader mellan växt och köttätare. Till alla som är säkra på att våra tänder är lika som växtätarna, kolla här. Det gäller också hela matsmältningssystemet: http://paleodiet.com/comparison.html Mvh Wille


Till det här med Alli isåfall, Man kan inte gå ned i fettvikt snabbt. Man kan däremot gå ned några kilo i vikt rätt så snabbt, men frågan är om det är värt det. Kaloriunderskott ger i första hand vätske och muskelförlust, samt en nedsatt förbränning, vilket gör att man oftast går upp sina tappade kilon, men med mindre muskler. På KIF skrev en person en fråga. -Jag vill gå ner 5 kilo på en vecka? Svar från en medlem: Rent teoretiskt behöver du bränna över 35000kcal på veckan (5000kcal om dagen) utan att äta nåt...om det är fettvikt du pratar om. Det innebär 7 dagar tung fjällvandring med mycket packning helt utan att äta (för de flesta). Troligen helt omöjligt! Men låter bara du bli att äta en vecka (med fulla glykogen och vattenföråd innan) så försvinner kanske 2kg vatten, 500g glykogen, 1,5kg fett och 1,5kg muskler på svältveckan om du ser till att röra dig...så rent viktmässigt går det att lyckas....men knappast "fettmässigt". Forts Wille Mitt bästa råd till snabb viktminskning, som jag vet funkar är LCHF och då fakirmetoden, som den brukar kallas. Äter man fakir så gäller i stort sett bara fett och protein, dvs bara det som är "essentiellt" för oss. Kolhydrater är ju inte ett essentiellt näringsämne för oss människor, så man klarar sig bra ändå. Många har hört det här att "hjärnan behöver kolhydrater" men det är glukos som en del av hjärnan behöver och resten drivs lika bra på ketoner (från fettförbränningen). Glukoset omvandlas genom en process i levern från det protein vi äter (glukoneogenesen). Detta funkar kanske om man är vegan? För andra som är intresserade, sök på skaldeman + fakir, men kom ihåg att detta är bara för viktminskning och kanske inte något man ska hålla på med jämt. Dock är det oftast god mat, som biff och bearnaise på menyn:-) Mvh Wille


Hej!! jag och min väninna provade ALLI för någon vecka sedan och på 9 dagar hade vi gått upp 3 och 3.5 kilo.. utav pillren fast vi följde deras kostråd och allt :(


provade i 42dagar gick ej ner nått.


Tråkigt att ni inte har lyckats gå ner med Alli, jag hade hoppats på mirakelpiller. Nu har jag ju redan köpt tabletterna så jag får väl göra ett försök och se om jag lyckas bättre.


Du läste väl att det är i stort sett omöjligt att förlora en massa fett snabbt. Man förlorar vätska och muskler (även minskad storlek på inre organ). Sen vill kroppen återställa. Och det lyckas den i stort sett alltid med. Det är just därför som det finns och säljs piller eller medel som Alli..


Hej TS Hur går det för dig? Jag började igår.


Här står det om Alli, biverkningar mm: http://www.kostdoktorn.se/alli-banta-med-oljig-utsondring


Jag har ätit Alli tabletter i en vecka nu och tycker att dom funkar så till vida att man får just dom bieffekterna som dom ska ge om man inte äter tillräckligt fettsnålt... Går även på Viktväktarna nu och även dom är ju lite "fettskrämda" som LCHF-anhängare säger, så VV och Alli är ju lätt att kombinera. Resultatet är i alla fall att jag har tappat 1,5 kg denna vecka och det är min 5:e vecka på VV. (Så slipper alla mena på att man alltid tappat vatten först osv osv) Har även testat LCHF i några veckor och visst går man även ner av det, men jag tycker det är både dyrt och krångligt med allt protein och fett! Tycker mycket om rotfrukter och frukt mm och vill gärna ha det i min kost TILLSAMMANS med proteinkällor såklart. Så själv ska jag äta Alli nu i en månad och därefter utvärdera hur mycket jag gått ner i vikt och även om jag kunde gjort det lika bra utan tabletterna... Lycka till! :)


Trixx, LCHF är inte mer protein än normalt och jag åt faktiskt för lite protein enligt en nutrionist som studerat min matdagbok. Smör är billig energi faktiskt. Dagsbehovet av energi för ca 13:-.


Hej Trixx! Vad roligt att du gått ner så pass mycket, då påverkar ju alli vikten riktigt bra för dig. Jag har inte fått fullt så bra resultat. Har haft lite svårt för att räkna kalorier och fett, det tar så lång tid. Bra förslag med att äta enligt viktväktarna. Gillar också deras upplägg, eftersom man få äta allt. Berätta gärna hur det går under din månad. Lycka till.

Annons
Annons
Annons