frukost

Nya rön: Skippa frukosten och gå ned i vikt

Tidigare har frukost setts som ett sätt att hålla sötsug och extrakilon borta. Nu menar forskare att det kan vara en fördel att hoppa över frukostmålet om man behöver gå ned i vikt, skriver Dagens Medicin.


Publicerad den: 2019-02-01
Författare: Veronica Alvarez, Redaktör

Annons

I en metaanalys som publicerat i tidskriften BMJ ifrågasätts nyttan med dagens första mål mat.

– Det är jättebra att ämnet lyfts. Att man ska äta direkt på morgonen – för viktens skull – baseras på äldre epidemiologiska studier och det är hög tid att vi börjar tänka om, säger Fredrik Nyström, professor och överläkare i internmedicin vid Universitetssjukhuset i Linköping, till Dagens Medicin.

De som inte brukar äta frukost har inom svensk sjukvård tidigare rekommenderats att börja med den vanan för att enklare tappa kilon.

– Men det verkar ju vara helt kontraproduktivt utifrån dessa nya fynd, säger Fredrik Nyström.

Att äta mat på morgonen har i tidigare studier visat sig gynna metabolismen och minska risken för överätande senare under dagen. Dock är det en uppfattning som främst baseras på fynd från mindre observationsstudier.

Något större viktminskning

Ett forskarlag från Australien har nu närmare undersökt frukostens betydelse för vikt och energiintag. De analyserade 13 randomiserade och kontrollerade studier i ämnet där all data gällde vuxna.

Resultaten visade att personer som regelbundet skippade frukosten hade en något större viktminskning. I snitt gick de ned 0,44 kilo mer än personer som hade för vana att äta frukost.

De som hoppade över mat på morgonen hade även ett mindre energiintag, i snitt 260 kalorier mindre än frukostätarna.

Forskarna påpekar dock att det finns en del motstridigheter i studierna gällande fynden om vikt och energiintag. Exempelvis var uppföljningstiden kort i samtliga studier, och varierade mellan 24 timmar och 16 veckor.

Men trots svagheterna i studien höjer forskarna ett varningens finger för att rekommendera frukost till vuxna som vill gå ned i vikt. Fredrik Nyström är också av samma uppfattning.

– I mina ögon är det ett tokigt tankesätt: att man ska gå ner i vikt genom att lägga till en måltid, säger han till Dagens Medicin.

Forskarna bakom analysen efterlyser fler randomiserade studier på ämnet framöver för att kunna bekräfta de nya fynden. Publikationerna som ingick i analysen publicerades mellan 1990 och 2018. Majoriteten av studierna var genomförda i Storbritannien och USA.

Annons
Annons

    Källor

  • Dagens Medicin - https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2019/01/31/frukost-ifragasatts-for-vikttapp/

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Kristina Hornsten 2019-02-1 12:47 (5 månader sen)

    Frukost måste väl ändå hålla hungern och sötsuget och mellanfikat borta längre!? Alla som jag känner, som äter stadig frukost är icke överviktiga o har inte behov av mellanfikat! En Frukost samt ett huvudmål mat om dagen räcker, samt en smörgås sent på dagen! Ni rekomnenderar mat för kontorsråttor och inte för skogsarbetare, bönder, undersköterskor o andra praktiskt arbetande

  • Avatar Marie Hartman 2019-02-1 13:21 (5 månader sen)

    Detta är kvalificerat trams! Du går ner i början, sedan ställer kroppen in sig på att minska förbränningen och öka aptiten, snart går du upp allt du gått ner och mer därtill! Jag har provat!

  • Avatar Mona Argén 2019-02-1 21:36 (5 månader sen)

    Det tror inte jag på! Det beror på vad annat man gör på morgonen bl a. Hjärnan framför allt behöver att man tar in något av det nyttiga: ett glas juice, någon frukt, kanske fruktsallad o dyl. även magen. Frukost behöver INTE vara kraftig! Utan för att magen behöver jobba, för att få igång matsmältningen av det som bearbetats under natten, särskilt om man ätit en rejäl måltid vid middagstid. - Annars kan dåsigheten komma innan det blir lunch. - Jag har alltid cyklat när det varit möjligt, har aldrig haft ett stillasittande jobb. Har man hund blir det en hundpromenad. Hur långt är det till jobbet? är betydelsefullt! Om man åker bil/kommunalt har oxå betydelse! Att åka bil blir inte mycket till rörelse, säger sig självt. Många cyklar. Sitter man still hela dagarna är det bra att på något sätt ha rört sig en kvart innan jobbet (en kort promenad t ex) om det är ett stillasittande jobb eller ta en längre promenad på lunchen. Idag är det vanligt att inom många yrkesgrupper vara på stående fot. Det bränner kalorier har vi lärt oss. Inte heller glömma en daglig promenad eller liknande om än aldrig så kort. Det finns ju alla möjliga tränings möjligheter oxå. Att göra själv eller i grupp en eller fler ggr i veckan! Eller åter en hundpromenad innan läggdags. En variant är att äta den kraftigare måltiden till lunch om möjligt. Men kvällen är ju den tid som hela familjen äta tillsammans. Morgnar blir kanske inte alltid en samlingsstund. Att INTE äta frukost är i mina ögon på tok, helt fel!

  • Avatar Terttu Waaranperä 2019-02-2 14:21 (5 månader sen)

    Har använd metoden att äta mellan ca kl.10.00 - 18.00. Inte strikt! Har gått ner sedan början på aug. ca. 8 kg. Har aldrig tidigare lyckats så bra.

  • Avatar Berit Bjorkman 2019-02-2 15:35 (5 månader sen)

    Denna tanke har föresvävat mig sedan årtionden:
    Hur kan ett extramål mat om dagen bidraga till en viktreducering?
    Mvh Berit


Annons
Annons
Annons
Annons
Annons