Fakta | Sömnlöshet

Tips och råd vid sömnlöshet

Nedan finns ett antal allmänna så kallade sömnhygienråd, som kan vara till hjälp för personer som har svårt att somna och/eller att upprätthålla en god sömn under hela natten.

Uppdaterad den: 2012-04-25
Författare: Jan Ulfberg, docent och specialist i internmedicin och auktoriserad sömnspecialist vid sömnlaboratoriet, Läkargruppen, Capio, Örebro.

Annons
  • Motionera regelbundet, men inte fyra-sex timmar före sänggåendet.
  • Se till att sovrummet är tyst, mörkt och svalt.
  • Var noga vid valet av säng.
  • Använd sängen enbart för sömn och sex.
  • Försök ha regelbundna vanor stig upp vid samma tid även vid ledighet.
  • Ta reda på hur mycket sömn du behöver för att känna dig utvilad och försök se till att du får det tillgodosett varje natt.
  • Gör några enkla avslappningsövningar före sänggåendet och lyssna samtidigt på lugn musik.
  • Försök koppla av med neutrala sysslor eller tankar och grubbla inte över arbetsrelaterade problem. Ta framför allt inte med dig problemen in i sovrummet. Skriv ned eventuella problem och bekymmer på en lapp, och lägg den på köksbordet.
  • Vänd urtavlan på väckarklockan ifrån dig.
  • Gå inte till sängs hungrig. Ät något lätt, exempelvis en banan, en smörgås eller drick ett glas mjölk.
  • Undvik tunga måltider före sänggåendet som gör att du känner dig däst.
  • Undvik kaffe, te och drycker som innehåller koffein efter klockan 16.
  • Undvik att sova under dagen. En ”tupplur” på 15-20 minuter rekommenderas dock, men inte senare än direkt efter lunch.
  • Minska intaget av alkohol och nikotin på kvällen, framför allt strax före sänggåendet.
  • Om du inte har somnat inom en halvtimme är det bättre att stiga upp.
  • Lämna sovrummet och gör något avkopplande, titta till exempel på något tv-program (som inte är alltför spännande). Att lösa korsord eller lägga patiens kan vara avstressande. Gå inte till sängs igen förrän du börjar känna dig sömnig.


Annons
Annons
Annons
Annons
Annons