Så här sover du bättre
Artikel | Sömnlöshet

Så här sover du bättre

Vår sömn har större betydelse än vad vi tidigare trott. Här får reda på mer om sömnens betydelse och tips på hur du sover bättre.


Publicerad den: 2012-05-22
Författare: Jan-Erik Broman, avdelningschef för sömn- och andningscentrum, Akademiska sjukhuset, Uppsala

Annons

Sömn och vakenhet är som två sidor av samma mynt. Det ena är en förutsättning för det andra. Under sömnen byggs energi upp, som sedan förbrukas under vakenheten. Sömnen innebär en återhämtning för såväl hjärnan som övriga kroppen. Hormoner aktiveras, bland annat för att ”reparationsarbeten” i kroppen ska kunna ske. Immunförsvaret aktiveras, för att sedan kunna fungera väl om man utsätts för smitta. I hjärnan sorteras dagens intryck och upplevelser.

Att människan behöver sova ungefär en tredjedel av dygnet, kan bero på att det under människans utveckling, på grund av dåligt mörkerseende, varit förenat med risker att vara aktiv under den mörka natten. Det har därför varit ändamålsenligt att då dra sig tillbaka i skydd och stillhet.

Sömnens betydelse ger sig tillkänna under perioder med för lite sömn. Enstaka nätter med sömnbrist tillhör det normala livet, men om detta får pågå under en längre period uppkommer besvär av olika slag. Det mest påtagliga är förstås en ökande sömnighet, men det kan även leda till ett sämre humör, bristande tålamod och koncentrationssvårigheter. På sikt ökar risken att få depression. Vidare ökar risken att gå upp i vikt, vilket i sin tur är förenat med en rad andra hälsorisker. Att se till att sova tillräckligt innebär alltså att främja hälsan på flera sätt.

Annons
Annons

Sömnbrist kan ha flera orsaker. Dels kan den bero på tidsbrist, att man helt enkelt inte har tid att lägga sig på kvällen eller att man måste stiga upp i förtid på morgonen (på grund av att väckarklockan ringer). En annan vanlig orsak är att man faktiskt lägger sig i sängen men inte lyckas somna, eller att man vaknar under natten och då har svårt att somna om.

Sömnen regleras framför allt av två faktorer, vakenhetens längd och tiden på dygnet. För att somna utan svårigheter, krävs att man varit vaken ett visst antal timmar. Hela kroppens fysiologi är inställd på att sömnen ska infalla på natten. Den viktigaste åtgärden för att få en bra sömn blir därför att stiga upp på morgonen vid en regelbunden tid och sedan vara aktiv under dagen och lägga sig på kvällen. Många har en tendens att skjuta på dygnet, och för att befästa en tydlig dygnsrytm kan det då vara bra att under morgonen vistas i ljus men att fram emot kvällen i stället undvika ljus.

Andra åtgärder, som främjar en god sömn, kan vara att varva ner under kvällen och sedan lägga sig i ett tyst, mörkt och svalt rum. Allt som kan störa sömnen bör förstås undvikas. Hit hör exempelvis kaffe och nikotin, inte minst snus, timmarna före sänggåendet. Alkohol gör att sömnens kvalitet försämras. En stor måltid kan också ställa till besvär för sömnen, eftersom matsmältningen ställer in sig för vila under natten. Slutligen är det bra att komma ihåg att man då och då klarar av en enstaka dålig natt - och att det därför inte finns anledning att oroa sig för detta.

Annons
Annons

Annons
Annons