sang och kuddar

5 frågor och svar om insomni (sömnlöshet)

Har du svårt att somna på kvällen eller upplever, trots sömn, att du inte är utvilad? Då kan du lida av insomni. Här nedan kan du läsa fem frågor och svar om sömnlöshet.


Elina webb ljusare
Publicerad den: 2018-09-28
Författare: Elina Mattsson, Redaktör, Netdoktor

Annons

Vad är insomni?

Vid sömnproblem kan man ha problem med att somna, problem med att upprätthålla sömnen eller uppleva att man inte är utvilad efter sömn.

De flesta drabbas av sömnbesvär någon gång i livet. Men om man har besvären under långt tid och dessa påverkar den vakna tiden på dygnet (i form av att man till exempel känner sig trött, har svårt att koncentrera sig, tappar motivationen till att göra saker) brukar man säga att personen lider av insomni.

Olika typer av insomni

Man delar in begreppet ”insomni” i primär eller sekundär insomni:

Primär insomni:

Primär insomni kan inte knytas till några speciella livsomständigheter eller ohälsa.
Däremot kan primär insomni ha koppling till ärftlighet eller påfrestning som framkallar kroppslig eller psykisk stress, så kallade stressorer.

Sekundär insomni:

Sekundär insomni är den vanligaste typen av insomni. Denna form har en eller flera identifierbara utlösande orsaker. Det kan handla om...

...psykologiska orsaker som:

  • Ångest
  • Depression
  • Stress och brist på kontroll
  • Mani eller hypomani

...fysiska sjukdomar som:

  • Hjärt-lungsjukdom
  • Mag-tarmsjukdom
  • Reumatiska sjukdomar
  • Neurologiska sjukdomar
  • Diabetes
  • Hyper- eller hypotyreos

Andra saker som kan påverka är:

  • Koffein
  • Alkohol
  • Nikotin
  • Droger
  • Läkemedel
  • Måltid eller träning strax före sänggåendet
  • Störande ljud
  • Skiftarbete
  • Jetlag
  • Sömn under dagtid
  • För varmt eller för kallt i sovrummet

 

Hur vet man att man lider av insomni?

För att ta reda på hur du egentligen sover och hur mycket du sover kan det vara nyttigt att skriva sömndagbok.

Om man under en månads tid har nedanstående problem kan det röra sig om sömnproblem:

  • Avbruten sömn mer än 45 minuter eller tre eller fler uppvakningar per natt.
  • En insomningstid som är längre än 30 minuter.
  • Sömntid som är kortare än sex timmar (på grund av för tidigt uppvaknande).

Eller..

  • Upplever att du inte är utvilad trots sömn.
  • Har nedsatt funktionsnivå i form av trötthet, minskad koncentrationsförmåga,  försämrad minnesfunktion, minskad lust att hitta på saker eller minskad ork att ta tag i saker.
  • Ökad sjukfrånvaro från arbetet.
Annons
Annons

Hur många lider av insomni och sömnbesvär?

Insomni:

Cirka tio procent av den vuxna befolkningen har insomni (sömnbesvär och dagtidsbesvär). Förekomsten ökar också med stigande ålder, vilket kan bero bakomliggande sjukdomar. Den vanligaste formen av sömnbesvär är sekundär insomni. (se faktablad)

Sömnproblem:

En tredjedel av befolkningen har sömnproblem i perioder och kvinnor rapporterar sömnproblem oftare än män. Ungefär hälften av alla över 65 år bedöms ha sömnproblem.

LÄS MER: 3 snabba om sömn och årstidsbunden depression 

Vad kan man göra själv för att få bättre sömn?

  • Träna - fysisk träning förbättrar sömnen och rekommenderas för alla med sömnproblem.
  • Försök hitta en regelbunden sömn rytm - gå till sängs och kliv upp ungefär samma tider varje dag.
  • Spendera endast tid i sängen när du ska sova
  • Ha behaglig temperatur i rummet, undvik ljus och oväsen.
  • Ligg inte kvar i sängen om du inte kan somna - gå upp en stund.
  • Undvik kaffe, alkohol, tobak, hård fysisk träning innan sänggående.
  • Försök att undvika att sova på dagtid.

LÄS MER: Obstruktiv sömnapné - tillfälliga andningsuppehåll under sömnen

Vilka behandlingar för sömnbesvär/sömnlöshet?

Kognitiv beteendeterapi (KBT): bestående av goda sömnvanor, sömnrestriktioner, stimuluskontroll, kognitiv terapi och avslappning.

Sömnrestriktion: går ut på att man begränsa tiden i sängen till den tid då man faktiskt sover. Om man bara sover fem timmar om natten ska man inte ligga i sängen mer än fem timmar. När sömnunderskottet byggts upp somnar man då tidigare och tiden i sängen kan då gradvis ökas.

Avslappning: Avslappningstekniker kan hjälpa när ångest och muskelspänningar är huvudproblemet.

Läkemedel: Det finns flera olika typer av läkemedel som man kan använda om man har sömnbesvär. En del av dem är rena sömnmedel medan andra har andra användningsområden. Vilket läkemedel som är lämpligt beror på vilket sömnbesvär man har. Läkemedel kan användas under kortare perioder för att till exempel bryta den onda cirkel så att man kan få bra sovvanor.

Vissa sömnläkemedel är dock beroendeframkallande och bör därför endast användas under en kort period eller undvikas helt.

Annons
Annons

    Källor

  • NetdoktorPro - https://www.netdoktorpro.se/allmanmedicin/medicinska-oversikter/somn/

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Ib Martin Olesen 2018-10-1 13:10 (3 månader sen)

    Min läkare slog bort min berättelse om biverkningar min förra läkare varnade mig för vid användning av sömntabletter, det skulle vara hälsosammare o en vinning att sova, jämfört med eventuella biverkningar??


Annons
Annons