Fråga doktorn

Fråga   Reumatism

Smärtor i huden

Hej! Jag har snurrat inom vården i nästan 16 år efter min värkdebut, förra året fick jag äntligen (?) min diagnos, RA. Jag var gravid då, så först nu ett år senare så har jag påbörjat min behandling med Klorokinfosfat Recip 160 mg. Dock så har jag flera symptom som jag är förbryllad över och inte tagit upp med min reumatolog. Bland annat så får jag synförändringar (dock inga sedan jag påbörjat min medicin) med jämna mellanrum, kraftiga "blixt"anfall precis som om man blivit bländad i ögat (bara ett öga åt gången) och vid det tillfället synbortfall. De varar i ca 15-20 minuter. Har även konstanta svarta flytande "fläckar" i ögat. Vad beror de på? Sen får jag även smärtor i huden, bli väldigt öm i huden så att jag knappt kan vidröra det område jag blir öm på. Detta förflyttar sig mellan underarmar och svank, ibland ben. Vad beror det på? Mvh NiXxI

Svar:

De symtom som du beskriver kan man se vid migrän. Det förekommer migrän utan huvudvärk.

Jag tror inte att synpåverkan är kopplat till reumatismen eller till behandlingen med klorokinfosfoat. Klorokin ger symtom av helt annan karaktär och först efter många års behandling.

Mitt råd är att du går till din husläkare och beskriver ögonsymtomen. Husläkaren kan föreslå behandling eller om det behövs undersökning av ögonläkare.

Fråga nummer två kan jag inte svara på mer än att smärta kan ge sig till känna genom korta perioder av intensiv smärta som sedan försvinner.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad

Annons
Annons
Annons
Annons