Fråga doktorn

Fråga   Reumatism

Pojke med barnreumatism, finns risk för hjärtat vid träning?

Jag har en 13-årig son med JCA-diagnos sen tre år tillbaka. Efter senaste skovet i januari äter han naproxen morgon och kväll. Är aktiv fotbollsspelare. Kan medicinen ge honom biverkningar? Hur är det med hjärtat?

Svar:

Tack för frågan.
Naproxen brukar inte ge hjärtbiverkan normalt men det finns beskrivet, framförallt hos äldre, hjärtsvikt, dvs att hjärtat inte riktigt orkar med. Naproxen kan vidare ge högt blodtryck. Reumatisk sjukdom kan även den ge symtom från hjärtat, till exempel hjärtsäcksinflammation även om det får anses ovanligt. Hjärtsymtom från 13 åringar är ovanligt men med tanke på att gossen äter medicin och har reumatisk sjukdom tycker jag det är rimligt att ni diskuterar dettta med barnreumatologen. Det har ju i pressen förkommit fall av unga friska idrottsutövare som avlidit i hjärtstopp så jag förstår oron.

Med vänlig hälsning Esbjörn Larsson reumatolog.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad

Annons
Annons
Annons
Annons