Fråga doktorn

Fråga   Reumatism

Enbrel - allergisk reaktion.

Hej! Jag har vid två tillfällen provat Enbrelinjektioner och båda gångerna fått allergiska utslag, typ stora nässelutslag, de blir större för varje gång, vilket är varför min rematolog inte vågar låta mig använda Enbrel längre. Det är synd eftersom det hjälper vid mina infl. smärtor samt att tröttheten försvinner. Nu undrar jag om det finns något annat man kan prova. Remicade? Humira? Innehåller de samma ämnen? Finns det något annat liknande som jag kan använda istället? För tillfället tar jag endast Cortison och Panodil.

Svar:

Tack för frågan.
Det var ju tråkigt att Enbrel ger allergiska utslag. De två övriga TNF påverkande läkemedlen du nämner innehåller inte samma ämne som Enbrel och din reumatolog kan ge dig någon av dessa behandlingar istället. Det kan
förstås finnas en risk att du blir allergisk mot även dessa men man kan minska den risken genom att behandla med kortison och antihistamin som t.ex. Tavegyl innan TNF-behandling ges. Mitt råd är att du kontaktar din reumatolog för diskussion om den fortsatta behandlingen.

Med vänlig hälsning,

Esbjörn Larsson
Överläkare, Reumatolog

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad

Annons
Annons
Annons
Annons