Lär dig koppla av under semestern

Semester och ledighet stundar nu för många svenskar. Äntligen lite välbehövd vila och återhämtning står på agendan men för många är det lättare sagt än gjort att verkligen koppla av på sin semester. Brist på vila och återhämtning kan resultera i såväl fysiska som psykiska följder, menar professor Jan Wålinder.
Annons

– Många är i dag så stressade att de har svårt att släppa de jag kallar för ”tortyrredskap”, som iPhone, mobiltelefoner och dator. Det har liksom blivit en livsstil att ständigt vara tillgänglig och man har därmed väldigt svårt att lägga ifrån sig mobiltelefonen och än mindre att faktiskt stänga av den. Denna livsstil kan fungera i viss utsträckning när man jobbar men den följer väldigt lätt även med på semestern. Och tråkigt nog inser inte alla att detta kan få förödande konsekvenser för ens hälsa, berättar Jan Wålinder, professor emeritus inom området vuxenpsykiatri.

Att kolla sin jobbmejl under sin ledighet kan verka harmlöst men med tiden kan behovet av att ständigt hålla sig uppdaterad och att inte vilja tappa kontrollen bli övermäktigt.
– På arbetet har de flesta ganska fasta rutiner och då är det som sagt okej att ha ständig överblick på mejlen, att telefonen ringer och sms strömmar in. Men detta är väldigt uttröttande för kropp och själ om det fortsätter även i ens privata sfär – det tar helt enkelt väldigt mycket energi och tid.

Grundtanken med ledighet är att ladda upp batterierna. Utvilade personer är ofta mer produktiva, de orkar mer och har bättre koncentrationsförmåga. Och de negativa följderna vid utebliven vila och återhämtning är inte att leka med.
– Hjärta/kärl samt mage och tarm är de delar av kroppen som tar hårdast stryk av stress och brist på återhämtning. Som exempel kan nämnas stressmage som är väldigt vanligt förekommande. Men långvarig stress kan även leda till depression och nedstämdhet. Det är med andra ord väldigt viktigt att kroppen får den vila och återhämtning som den behöver, och man bör försöka vara medveten om riskerna med att bara ”köra på”.

Annons
Annons

Tidiga tecken på att man behöver ta en paus är bland annat störd sömn berättar Jan Wålinder.
– Sover man dåligt, med störd nattsömn, och om man börjar få magproblem – då blinkar röda varningslampor och det är då hög tid att dra i handbromsen innan det hinner gå för långt.&nbsp

Jan Wålinders bästa tips för att få en skön och avkopplande ledighet i sommar är bland annat att vara disciplinerad.
– Man måste bestämma sig för att lägga telefon och övrig teknik åt sidan. För om man fortsätter i samma stil, i samma höga tempo som under resten av året finns det ju en risk att man kommer tillbaka tröttare till jobbet efter semestern än man faktiskt var innan. Dessutom är det väldigt många som planerar in en massa måsten under semestern vilket inte heller bidrar till återhämtning.

Ledstjärnan under den tid man är ledig bör vara att ordna veckorna så att man mår bra, och att ta dagen som den kommer, uppmanar Jan Wålinder.
– Det är dödsdömt att försöka göra allting under ett par veckor. Man vill kanske umgås med familj, resa bort, hitta på några spännande saker, samtidigt som man också vill ta det lugnt och utöver detta är man även tillgänglig dygnet runt, och kollar sin mejl, pratar i telefon och så vidare. Så ett tips är att försöka planera sin semester i förväg och vara realistisk över hur mycket man hinner med, säger han och fortsätter.

Annons
Annons

– För att undvika eventuella negativa följder av för dålig återhämtning, som magproblem eller hjärtkärlsjukdomar, bör man även försöka ta vara på sommaren och värmen och till exempel passa på att vara ute och motionera för det vet vi har många positiva hälsoeffekter. Och våga stänga av de så kallade ”tortyrredskapen” åtminstone då och då, avslutar Jan Wålinder, professor emeritus inom området vuxenpsykiatri.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons