Så undviker du arbetsnarkomani

Gunnar Aronsson är professor i psykologi och arbetar med en studie om gränslösa arbeten på Arbetslivinstitutet i Stockholm. Han ger oss råd om hur vi kan undvika att arbeta för mycket när vi arbetar på distans.

Uppdaterad den: 2005-08-18

Annons

Gör så här

  • Lyssna till varningsklockorna inom dig själv om du arbetar för mycket. De finns där och är tydliga om du vågar känna efter.
  • Om du arbetar hemma behöver du sätta upp dina egna gränser. Be din familj om hjälp.
  • Det kan också innebära stress att inte få göra det du ska. Värna om att inte bli störd under din arbetstid. Då blir du mer effektiv och får mer tid till annat.
  • Ett överflöd av information mår alla illa av. Stäng av ibland. Ta en promenad, meditera eller bara andas en stund. Ge dina egna tankar en möjlighet att bli hörda. Där finns mycket kreativitet och skaparkraft.
  • Sluta ljuga för dig själv med att det blir bättre nästa månad, eller när hetsen nu är över. Det blir samma visa igen om du inte aktivt tar itu med din arbetssituation.

Är det bättre att jobba hemifrån?

Att jobba hemifrån kan kännas som ett lockande alternativ. Kanske känner man sig mindre stressad i hemmets lugna vrå? Enligt en europeisk undersökning från 1999 framkom följande resultat:

Fördelar: Lättare kombinera jobb och privatliv, mer ostört, frihet att planera, färre resor, friare tider, lättare att ordna barntillsyn.

Annons
Annons

Nackdelar: Svårare att koppla av under på fritiden, sämre kontakt med arbetskamrater, saknad av arbetsmaterial, färre eller sämre tekniska hjälpmedel, tar plats hemma, mindre ostört.

Enligt den här undersökningen verkar för- och nackdelar väga relativt jämnt. Oavsett om du jobbar hemma eller borta är det viktigt att se till att&nbsp din lediga tid och utrymmet för avkoppling blir lika viktigt som ditt jobb.


Annons
Annons
Annons
Annons