Fråga Psykologen

Fråga   Psykiatri

Ilskekontroll

Jag har sen så länge jag minns haft problem med att kontrollera min ilska. Jag är 16 år och när jag blir ledsen/sur eller arg så svartnar allt för mig. Jag säger och gör saker som jag sedan inte kommer ihåg att jag har gjort. Jag kan bli väldigt arg över att någon bara säger till mig att till exempel ta disken. Jag har förstört väldigt mycket här hemma och fått min familj att må dåligt på grund av att det svartnar för mig. Men när jag inte är nere på något vis så är jag hur snäll och trevlig som helst. Hur ska jag kunna kontrollera min ilska och kunna avbryta innan det svartnar för mig?

Svar:

Hej Angelica! Först vill jag säga att det är typiskt för tonåringar att man har problem att kontrollera ilska. När du blir äldre, får du mer av det vi kallar impulskontroll. Impulskontroll är dock något du kan träna på, och jag tycker du ska göra det eftersom du och din familj mår dåligt av din ilska. Kan du känna på dig vilka dagar du är i farozonen för att få utbrott? Kanske det har med din menscykel att göra? Försök att hitta ett mönster i ditt humör. Om det har med menscykeln att göra, behöver du gå till din husläkare och diskutera om du behöver p-piller eller något annat för att reglera dina hormoner. Om det inte är svaret, försök att se om du kan hitta några varningssignaler som kommer innan ilskeutbrottet. Ha klart strategier för vad du ska göra när dessa signaler kommer. Gör en plan med tydliga punkter. Exempel: 1. Djupandas och lyssna på skön musik. 2. Ät något (blodsocker) 3. Säg till din omgivning att nu är det på gång. 4. Gå en tur/jogga/träna. 5. Ring en väninna. Du kan göra en lista som passar dig, men det viktiga är att du faktiskt följer den sen. Läs den för din familj, och säg att du jobbar med att inte bli så förbannad. De kan hjälpa dig att känna igen signalerna och förvarna dig. Din familj behöver också strategier för hur de kan bete sig när du blir arg. Ignorera dig, inte gå in i diskussioner, lämna rummet, osv. Ni behöver samarbeta om lösningen på detta. Det är vad ni gör när temperaturen är låg som bestämmer hur väl ni hanterar situationerna med hög temperatur. Diskutera, lägg strategier och actionplaner, lita på att din familj vill dig väl om de säger till dig att något börjar bli ilsket. Om detta inte fungerar, be dina föräldrar ringa BUP för en utvärdering. De är professionella och kunniga, och kan absolut ge dig coaching så du får detta under kontroll. Så länge du är under 18 år kan du vända dig dit. Jag tycker det finns en poäng i att faktiskt göra det, för när du är över 18 år måste du vända dig till vuxenpsyk och det är - som man säger - a whole new ballgame. Lycka till! Med vänliga hälsningar /Anne


Annons
Annons
Annons
Annons