Svår MS kan bromsas av statiner

Patienter som är drabbade av den neurologiska sjukdomen multipel skleros fick minskad förtvining av hjärnan när de behandlades med en hög dos av ett kolesterolsänkande läkemedel. Det visar en studie som nyligen publicerades i tidskriften Lancet.

Publicerad den: 2014-12-15
Författare: Maria Gustavsson, Redaktör, NetdoktorPro

Annons

I den brittiska studien följde forskarna 140 patienter med sekundär progressiv multipel skleros. Det är en framskriden form av sjukdomen som är mer svårbehandlad, vanligtvis uppträder den efter inledande sjukdomsfas som består av skov.

Forskarna utsåg vilka MS-patienter som skulle behandlas genom lottning, och de fick en daglig dos med det kolesterolsänkande läkemedlet simvastatin under två års tid. Det resulterade i en 43-procentig årlig minskning i hur snabbt hjärnan förtvinande, jämfört med patienter i kontrollgruppen som fick placebo.

Forskarna påpekar även att behandlingen ledde till något minskat handikapp, enligt två sjukdomsmått.

Annons
Annons

Troligtvis är det statinernas antiinflammatoriska egenskaper som ligger bakom effekten hos patienterna. Forskarna varnar dock för att upptäckten inte behöver leda till klinisk förbättring,eftersom fynden endast baseras på MR-undersökningar av hjärnan.

Förhoppningen är att kunna testa behandlingen i större studier framöver.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Ingela Andersson 2014-12-15 17:14 (5 år sen)

    Hej!
    Undrar bara om det kan va effektivt även på min son, som
    är behov av totalhjälp...kan inte röra mer än huvudet...har haft MS i 25 år.

    Tacksam för svar!
    MVH Ingela

  • Avatar Tidigare användare 2014-12-16 11:18 (5 år sen)

    Min make blev mycket dålig av statiner för 1 år sedan. Hans ben följde inte med honom, han blev åldrad 7-8 år inom loppet av 1/2 år. Han är 71 år gammal, i stort frisk bortsett från något litet problem med hjärtat, därav statinbehandlingen. Han slutade med statinbehandlingen då han läste på och förstod att det kunde vara statinerna som var boven. Nu går han spänstigt och bra igen. Inga som helst problem med benen.

    Nu undrar jag över hur en i övrigt MS drabbad människa blir om denne reagerar så dåligt som min man gjorde på statiner?! En MS persons ben och armar blir ofta försvagade ändå.

  • Avatar Maria Gustavsson 2014-12-17 13:51 (5 år sen)

    Hej!
    Tack för era frågor. Dessvärre kan jag inte ge er några bra svar eftersom sådan information saknas i ursprungsartikeln. Men vänder ni er till en läkare kan han eller hon säkerligen svara på era funderingar.

    Mvh Maria Gustavsson, redaktör


Annons
Annons
Annons