Frukt och grönsaker - en naturlig väg till bättre hälsa

Frukt och grönsaker bidrar till en bättre hälsa. Bäst effekt får du genom att äta av olika sorter och av många färger. Då får du i dig så många olika beståndsdelar som möjligt.

Uppdaterad den: 2011-01-12
Uppdaterare: Viveca Annell, dietist, Stockholm

Annons

Kan minska överviktsboomen

Vällevnadssjukdomar som fetma och hjärt-kärlsjukdom breder ut sig i en alarmerande takt, inte bara i Sverige och övriga västvärlden utan globalt. Problemet kryper dessutom längre ner i åldrarna och vi ser allt fler överviktiga barn. För att vända trenden behöver vi förbättra våra kost- och motionsvanor. Att äta mycket frukt och grönsaker är ett steg på vägen, eftersom vi på så sätt får i oss ytterst lite kalorier men desto mer fibrer, vitaminer och mineraler.

Vattenlösliga fibrer som finns i många sorters frukter (till exempel äpplen och apelsiner) och grönsaker (till exempel bönor, ärtor och morötter) sänker blodets kolesterolhalt och motverkar därmed hjärt-kärlsjukdom. Frukt och grönsaker innehåller också fibrer som inte är vattenlösliga, dess håller magen i trim och mättar bra utan att tillföra några kalorier.

Skydd mot hjärtsjukdom och cancer

Antioxidanter är ett samlingsnamn för vissa vitaminer, mineraler och andra kemiska substanser som har en förebyggande effekt på hjärt-kärlsjukdom och vissa cancerformer. Frukt och grönsaker innehåller många olika antioxidanter och tillräcklig mängd kan därför hålla oss friska längre.

Annons
Annons

Vissa frukter innehåller till exempel mer C-vitamin än andra, medan de C-vitaminfattiga frukterna kan ha ett högre innehåll av exempelvis beta-karoten (A-vitamin) eller E-vitamin. Därför är det viktigt att variera mellan olika sorter, former och färger.

Ett halvt kilo om dagen

Vi bör äta minst ett halvt kilo frukt och grönsaker varje dag enligt Livsmedelsverket. I Sverige kommer vi i allmänhet inte upp i den mängden, utan vår konsumtion ligger i genomsnitt på cirka 350 gram per person och dag. De flesta av oss behöver med andra ord öka sin frukt- och grönsakskonsumtion.

Ett halvt kilo frukt och grönt kan låta mycket, men utspritt över en dag kan det se ut så här:

Annons
Annons
  • Två paprikaskivor på smörgåsen till frukost
  • Ett äpple till mellanmål
  • En morot eller en deciliter majs på lunchtallriken
  • En banan till mellanmål på eftermiddagen
  • En portion broccoli (cirka tre-fyra buketter) och en tomat till middagen
  • En liten klase vindruvor på kvällen

Det behöver alltså inte vara svårt att få i sig rekommenderad mängd frukt och grönt, tvärtom, se "naturens godis" som en inspirationskälla.

Källa: Ewerman AB, f.d. Frukt &amp Grönt Främjandets hemsida


Annons
Annons