Forum Övervikt och följdsjukdomar


Jogga trots övervikt?

Är det någon här som har erfarenhet av att jogga trots övervikt (eller fetma om man nu ska kolla på BMI). Själv har jag gått ner lite men ligger på BMI 30, dvs drygt 20kg mer än när jag joggade sist. Det var iofs 10 år sen men ändå! Har börjat gå en hel del långpromenader, men är orolig för att min fetma ska slita för mycket på leder o grejer. Vad är era erfareneheter av att börja jogga/springa. hur går det när BMI ligger uppemot 30? Skulle vara supersjysst med lite svar från nån som har lite koll! Tack för hjälpen!

Jag är inte överviktig men jag svarar ändå. Att jogga/springa tycker jag är jobbigt även utan för många kilon*ler* Men allvarligt så skulle jag npg försöka gå ner lite innan jag började jogga om jag var du. Eller simma eller så som inte sliter så på kroppen. Det är ju viktigt att det blir motion för livet och att du inte skadar dig. Lycka till!


Absolut inte.Power-walk istället.ja visst simma..Vattenjympa tills du får ner ditt BMI.Har själv fått knäproteser och det är inte så roligt så undvik att slita på dina knän.Kramis


Jag tror mest på simingen och vanliga prommenade, annars tar lederna stryk. AJ AJAJ!!!


Jag hade 17 kg övervikt och är ganska kort. (170 cm). Jag kunde springa uppemot 1 mil trots min övervikt. Det är hastigheten som avgör hur mycket det slits, men är man 17-20 kg överviktigt så behöver man inte bekymra sig om att det ska gå för snabbt att springa :) Själv har jag nu gått ner 9,4 kg på ca 5-6 veckor genom långpromenader, cykling och löpning. Sedan en bra diet på det! Kör hårt så klarar du det! Kan jag så kan du! Jag har inte heller sprungit mycket sedan 10 år sedan.


När man joggar landar man med 2-4 gånger kroppsvikten i varje löpsteg. Det är alltså rätt idiotiskt att löpa med BMI 30 eller mer - och har du väl pajat dem så är de sönder sen. Cykla snabbt/långt istället om du gärna vill träna högintensiv konditionsträning, det är mycket bättre för knäna.


Lyssnar man på kroppen så känner man när det är dags att ta det lite lugnt för att bespara knänen.


Jag har själv ca 25kg övervikt. Har tränat mycket tills för några år sedan och har nyss kommit igång som smått... Jag har börjat med promenader och golfrundor i våras varvat med styrketräning, och för tre veckor sedan lade jag in jogging i promenaderna... Värmer upp först med promenad 2,5km och sedan joggar jag två lyktstolpar och går två lyktstolpar. På så vis hinner jag känna efter i kroppen. I början gick jag tre och joggade en lyktstolpe. Jag känner av lite i benhinnor ibland men själva smärtan är inte farlig. Lyssna på din kropp och gör det som är roligt... Den bästa träningen är den som blir gjord. Lycka till!


Jag måste definitivt avråda från att springa på asfalt när man är överviktig. Optimalt är att springa i elljusspår på barkunderlag. Jag skulle få ont i knäna väldigt snabbt om jag sprang på asfalten.


Nej precis.. De stolpar jag nämner finns i en motionsslinga på 2,5 km med mjukt underlag. Det jag menar med mitt inlägg är att tycker man om att jogga ska man ha det som mål och kanske börja med promenader och successivt öka med blandning av promenad och jogging. Sen beror det på hur mycket man tränat tidigare... Viktigt är iaf när du sätter igång att du lyssnar på din kropp. Lycka till igen!

Annons
Annons
Annons