Forum Övervikt och följdsjukdomar


Hålla idealvikt?

Hej, har jojo bantat och gått ner till idealvikt men har svårt och hitta en balans när jag har nått målet. På alla sajter ska man äta mellanmål. Jag gör aldrig det, äter tre ggr per dag, möjligtvis ett kvällsmål. var kan man hitta ett bra schema för det? Rör mig ganska mycket, tror att jag ligger på 2200 kcal/dag.

Du behöver inte äta mellanmmål för att hålla vikten. Du behöver minska ditt sockerintag till ett minimum... allt med kolhyderater i är sockerfällor, det finns dolt socker i mängder överallt! Lycke till!


Börja ät ordentlig mat, gillar du att äta mycket så gör mat som man kan äta mycket av utan att gå upp i vikt. Börja dagen med en ordentlig frukost (undvik ALLT socker, använd färsk frukt, bär, även yoghurt innehåller massor av socker. Ät hellre turkisk yoghurt eller kvarg och tillsätt med lite honung så blir det minst lika gott. Vitt bröt omvandlas i princip till socker när du äter det så ät hellre gröt, ägg, grovt bröd) Sedan äter du lunch, glöm att ta med en liten sallad till jobbet. Ät KLOKT till lunch för då behöver kroppen mycket energi. När du sedan kommer till middagen brukar jag försöka tänka lite "GI" dvs, mycket protein, mycket sallad/grönsaker och väldigt lite kolhydrater. Har man en lång dag är det viktigt med mellanmål för att inte "överäta" under de andra målen, men det räcker med en knäckemacka, kokt ägg, frukt eller dyl. Kroppen mår bäst av rutiner, så ät på samma tider varje dag (försök iallafall) och ät dig inte övermätt.


Jag hoppar in i denna  bantningsdiskussion.
Jag är en 74 år gammal man som inte röker eller använder sprit, tar långa promenader och som aldrig haft några problem med vikten. Jag har vägt 75 kg sedan i lumpen  1959.
För två år sedan böt jag hjärtklaff och sattes på Atorvastatin, Bisoprolol och Varanutredning.
Jag har så länge jag kan minnas, druckit en mugg kaffe med mjölk utan socker och tre hårda smörgåsar med räkost varje morgon, sedan äter jag ingenting förrän vid 17 tiden då jag äter middag. Det är mitt sätt att sväta mellan måltiderna. 5+2 är ju en svältkur.
Jag tror på att man måste tömma magen helt innan ny mat tillförs kroppen. Om man ständigt äter då går man upp ivikt av överflödet.
Jag äter inget fett, inget socker eller salt. Äter massor av grönsaker, frukt  och minst 4 påsar mandlar varannan dag.
Jag har hört från flera håll att äta frukt som mandariner och äpplen är som att hälla i sig ett kilo strösocker och jag är benägen att hålla med om det. Nötterna, känns som att jag stoppar i mig ett kilo smör. Jag går ständigt med en mage som ser ut som en fotboll. De dagar jag har slut på frukter och nötter går jag ner i vikt. Nötterna ger mig också diareeer.
Jag har också druckit väldigt lite vätska i hela mitt liv utan att känna mig törstig.
En mugg kaffe på mornarna och två glas vatten till middagen och sedan äpplen och mandariner framför TV.
Jag mår prima förutom att magen ser ut som en fotboll. Skall jag sluta att äta helt eller?


En extremt bra metod för att hålla vikten är 5:2, finns massor att läsa på nätet. Lätt att hålla på med när man vant sej, efter ett par veckor går det av bara farten. De två dagarna med 500 kcal (jag kör måndag och torsdag) känns lätta och behagliga, resterande fem dagar kan man t o m unna sej LITE extra (fast inte frossa som en del påstår). När jag började åt jag som vanligt de fem dagarna och gick ner 1/2 kg i veckan. När jag fått min önskevikt la jag till lite mer de fem dagarna (nötter, torkad frukt eller annat nyttigt gott) tills jag märkte att vikten stabiliserat sig. Har hållit på nu i ett år och mår fantastiskt bra av det.

Annons
Annons
Annons