Forum Övervikt och följdsjukdomar


Ett sista nyårslöfte?

Visst går det att förändra några av oss människor väldigt radikalt på lång sikt. Jag känner personligen inte så många, kanske ingen om jag tänker efter som lyckats förändra sig på längre sikt. Korta återkommande ohållbara förändringar gör däremot många jag känner, som exempel vid nyår och inför badsemestern eller bröllopet. De flesta av oss gör mer eller mindre som vi alltid gjort och så kommer vi alltid att göra. Vi måste nog inse det. Denna artikel utgår från den insikten. Ett mål för många är livslång normalvikt. För att komma dit så är bland det vanligaste rådet att äta mindre och röra på sig mer. Det jag vill ta upp är hur man kan skilja på ”äta mindre” och ”röra på sig mer” på ett sätt som kanske kan göra det lättare för fler människor att nå målet. En lite lättare väg. Många har idag nästan gett upp det här målet med livslång normalvikt. Man har ofta gång på gång försökt att få bort extrakilon genom att ”äta mindre” och ”röra på sig mer”. Det håller ett tag för de flesta att småhungrig promenera flera kvällar i veckan eller att simma bassäng längd efter bassäng längd. Men det håller sällan livet ut. Om man efter nyår börjar promenera 1,5 timme 5 kvällar i veckan så förbränner man lite mer kalorier än normalt. Blir det minus resultat på vågen så blir den första tanken att det är promenaderna som är skillnaden. Man måste alltså röra på sig för att få ett minusresultat. Vi är tvingade till att promenera livet ut för att hålla normalvikt? Vänta lite nu! Vad hade man gjort om man inte varit ute och promenerat dessa timmar? Risken är stor att man suttit framför en TV och ätit eller varit hos en vän och fikat. Inte alla gånger kanske. Vad hade hänt på vågen om man istället för att promenera 1,5 timmar istället löser Sudoku under samma tid utan att äta något? Det är nu det börjar bli intressant. Vi trodde först att vi bara förändrade uttaget med träningen, men ju fler timmar vi promenerar desto fler timmar håller vi oss på behörigt kylskåpsavstånd. Vi har med stor sannolikhet även förändrat intaget. Vi vet att träning i olika former förbrukar fler kalorier per tillfälle än att virka strumpor eller lösa korsord. Om man nu går ner 0,5 kilo i veckan på att äta mindre och träna och låt säga bara 1-2 hg i veckan på att äta mindre och lösa korsord, så visst når man väl förr eller senare målet på de bägge sätten? Detta är själva kärnan i resonemanget så läs det gärna igen. Både haren och sköldpaddan kommer till slut fram till samma mål och ni som kan denna historia så påminner det här med att köra igång med hårdträning den 1 januari rätt så mycket om harens tillvägagångssätt. På julbordet senare samma år brukar läget vara rätt lika om vi synar våra erfarenheter på området. Om man valt och verkligen tror på den gängse ”förbränna mer” varianten så gäller det att fortsätta på detta spår. Träningsprylen man köpt ska stå framme och bli lika använd år ett som år tio. Löparoutfiten ska klara både halt vinterväglag, sträng kyla och hällregn. Vänner måste ibland få stå åt sidan för träningens skull, om man nu väljer att inte ge upp eller umgås genom promenader, som är det nya för denna variant. Den delen är inte så tokig. För de som väljer ”äta mindre” så håller man normalvikt med det man kan kalla för noll-motion. Man har kalibrerat sin vikt efter att lösa korsord eller att sitta och meta. Man har rättat matsäcken efter det lägsta antal steg man skulle haft om man hade en stegräknare, inte efter toppresultatet. Man kan utbilda sig till yrkeschaufför utan att gå upp alltför mycket i vikt. Man kan hälsa på vänner men inte på ändlösa fikastunder. Givetvis kan man motionera hur mycket man vill och har tid med, men inte som ett tvång för att hålla vågnålen på rätt nivå. Vinsten är att förstå att man inte behöver förändra allt för att komma fram till målet. Det är inte en tävling om att komma först utan ett uthållighetsprov. Att på ett sådant gå ut alldeles för hårt är dömt att misslyckas. Det handlar alltså om att äta lite mindre. Inte äta 300 kalorier extra och försöka passa in ett träningspass som kanske inte ens blir av. Vi litar ju inte ens på SMHI och är även bra på att hitta andra ursäkter. Ät 300 kalorier mindre och om det skulle bli träning, ja då kanske man även äter 300 kalorier från magen den dagen. Sådant jämnar ut sig. Vad ska man äta? Det handlar om att idag äta likadant som man tror och vill äta för resten av livet. Äta det som stod på din inköpslista, d.v.s. frukost, lunch och middag och inte chokladkakan som bara råkade finnas på hyllan. Äter man chokladkakan så måste du träna bort den eller ta bort något annat. Glöm att både äta kakan och ha hela middagen kvar. Ät sådant som kan beskrivas med ordet mat. Mat som ger lagom och skön mättnad och ett stabilt blodsocker är att föredra och då klarar man sig oftast förbi godishyllan med råge. Mat är väldigt sällan tillverkad i en industri eller försöker lura dig med ett hälsopåstående. Mat håller kroppen och tänderna friska. Förstör maten tänderna är det inte mat, inte för oss människor i varje fall. Visst kan vi äta sådant ibland, men helst på kalas och kalas är det inte varje dag och absolut inte efter varje måltid. Inte mellan varje måltid för den delen heller. Vi ska inte heller lockas att lyssna på de som gått ner 4 kilo på en vecka på någon dyr pulverdiet. Visst äter dessa lite och utan att behöva träna men vart är uthålligheten? Låt dessa komma tillbaka om ett par år för att utvärdera resultatet. Maten vi äter ska också ge oss energi och byggstenar till att leva livet fullt ut. Säg den pulverpåse som ger det? Att sluta dricka i sig tomma kalorier genom läsk, om man nu gör det så är det nog det lättaste sättet att få i sig mindre. Den största viktboven bland den yngre generationen är nog läsk. Att köpa hem folköl för att ha till maten kan vara boven för många herrar. Vatten eller vatten. För många andra är det kylskåpet som lockar förföriskt. Om man öppnar det på ”fel” tid och det finns ett innehåll som inte fanns med på inköpslistan därinne så finns det en stor risk att man måste ta minst en timmes promenad. Finns det verkligen tid till detta? Om inte så är halva middagen förlorad igen. Man liksom lär sig genom att slå sig lite på fingrarna. Att ta konsekvensen av sitt handlande. Att bara öppna dörren och konstatera att man inte var sugen på att tillaga en maträtt och sedan stänga dörren igen kräver dock ingenting i gengäld. Man går fri. Skillnaden mellan dessa råd och de vi får från de flesta experter i tidningar och TV är att det inte krävs litervis med svett för att gå ned till normalvikt. Man behöver inte hinna en morgonrunda innan solen gått upp eller gå omvägen över berget med matkassarna. Man ska kunna leva dagarna som man tror man kommer att göra för resten av livet. Även när man fyllt 80. Många som läser detta kanske tänker tillbaka på den tiden de var unga, smala och tränade varannan dag och tänker att så ska det bli i framtiden. Frågan är bara när den tiden kommer. Man kanske har hela småbarnstiden framför sig då många av oss helst av allt önskar mer tid att vila. Det kluriga är att vila utan att äta för mycket. Vi äter ju inte samtidigt som vi tränar. Man ska kunna vara den där sköldpaddan som ändå når fram till målet och som faktiskt också kan hinna först. Summeringen av detta är enkel. Promenera, spring, sitt i en eka och meta eller läs en bok om du vill. Fokusera dock lite mer på att ”minska intaget” än på att ”röra dig mer” för vikten. När man närmar sig normalviktsmålet kommer ofta en lust att röra på sig betydligt mer än som sin forna tjockis. Det blir inte som tidigare ett tvång för viktens skull utan mer som ett avstressat nöje, till gagn för både hjärtat och resten av kroppen. Den 1:a januari 2012 väljer vi spår. Antingen kaninens snabba, sköldpaddans långsamma eller ett mittenspår med det bästa av bägge delarna för de som kan, vill och har tid. Själv väljer jag varken att sätta en lapp på kylskåpet eller att jaga massor av mil i skidspåret för viktens skull. Skidåkningen tar jag när jag får tid och lust och lappar på kylskåpet ramlar förr eller senare ner! Förändringen jag gör är inte stor, men förhoppningsvis så räcker denna lilla förändring rätt så länge och förhoppningsvis kan denna lilla text hjälpa fler att nå målet.

Detta funkar helt utmärkt. Testa om ni inte gjort det tidigare:)

Annons
Annons
Annons