Forum Övervikt och följdsjukdomar


Envisa kilon

Hej Jag gick upp ca 30kg under mina graviditeter (två år i rad), lyckades gå ner, men fortfarande ca fem kg kvar. Dessa fem kg är de värsta, de sätter sig på magen och "hullet"/höften. Det är så irriterande när magen och hullet bara väller ut ur kläderna. Jag går en timme dagligen (minst), jag tänker mkt nogrant i vad jag stoppar i mig.. Jag är inte ens för godis, glass eller fikabröd.. Och nu är jag trött på aldrig få resultat och på att vågen visar samma vikt vecka efter vecka, månad efter månad, och nu har det gått ett år! Vad ska jag göra? Tips? Med två små barn och heltidsjobb är det inte alltid det lättaste att dra på gym i en eller två timmar. Men det händer... Just nu testar jag Cambridgekuren, men man blir för sjutton deprimerad av det... dag ett bara :-( Någon som har testat det? Resultat? Andra tips? Tacksam för svar Skylight

Hej, Om jag var du (jag är ingen expert alls) skulle jag hoppa över Cambridgekuren. De promenader du gör är jättebra. Finns någon brant backe, skogsstig? Du behöver få puls ordentligt, andfådd. Ändra på rutinerna lite. Jag har också gått och gått men det är när jag tar i, uppför en stenig stig/backe, som det verkar ordentligt. Sit ups är också bra för det lilla extra. Ha det bra i solen! Tänk positivt. Kicki2 :-) om du vill läs bloggen www.positivenews.blogg.se


Först vill jag säge att jag tycker du varit oerhört duktigt - att endast ha 5 kg. kvar! - Strongt gjort. Som kicki2 säger skulle jag skippa pulverkuren, just nu har din krop hittat en balans - fast du tycker den är 5kg för hög. Om du tar en kur, går du ned, och sen går du upp igen. Du skriver att kosten är rätt, då vill jag vill förslå att du överväger att börja springa istället för att gå - du är duktig och tar dig tiden att motionera 1 t.varje dag. Om du ökar intensiteten ökar du förbränningen och din krop kommer att hitta en ny ballans, med en lägre vikt - det tar lite längre tid än en pulverkur, men du är inne i sidsta fasen av din viktmindskning, så jag tycker du ska hitta något permanent istället för en snabblösning. Heja heja.


Håller med de metra och kicki. För att tappa de sista kilona så får man lägga i en högre växel och är tiden problemet så tjänar man tid på att öka intensiteten per tidsenhet.


Hej! Först vill jag bara säga att du har ju varit jätteduktig som gått ner så mycket!!! Visst är det sista kilona de värsta, det har jag också hört, har tyvärr aldrig kommit dit ännu. Jag har inget konkret tips på vad du kan göra för att bli av med dem eftersom jag inte vet hur du lever idag, men ta och shocka kroppen på något sätt, den har ju uppenbart vant sig vid in nuvarande livsstil och känner sig nöjd med den, vilket är ju bra för dig att veta efter att du hamnat på målvikt. Kanske kan du göra en detox, fasta eller något annat kortsiktigt men radikalt. Lycka till!


Tack alla för er uppmuntran och stödord! Det känns faktiskt mkt bättre att läsa att man varit duktig :-) Ja, de 15 kg jag tappat har inte varit gratis direkt... och "pulverkuren" är inte heller lösningen eftersom jag vill ha en stadig minskning och inget "jojo". Jag avbröt det igår eftersom jag mådde riktigt dåligt av det. Jag kör (och då) någon form av GI komb. med Atkin, dvs inga kolhydrater. Inget bröd alls, ris, potatis, pasta ersätter jag med sallad, och tar kött, fisk eller kycklimg till... Jag har inget sug efter läsk/godis/fika så det är bara bonus.. mina promenader är "svettiga". Jag går till jobbet dagligen (ombytt till träningskläder) och duschar på jobbet, så det ger nåt. Springa kan jag tyvärr inte pga knäproblem (av de 30 kg jag gick upp) Jag ska lägga upp ett par gym-tillfällen per vecka och se vad som händer. Jag tror också att man får glömma vågen lite.. den stressar på, men man vill gärna se resultat också.. tack igen alla för era svar! /T


Testa www.foodguide.se. Du kan välja att äta eller utesluta kolhydraterna. Med grön mat går du garanterat ned resten av kilona. Lycka till!


Bara en tanke. Inser ju att du inte har all tid i världen, mamma och allt, men kan du hitta ett par halvtimmar i veckan och ge dig ut på cykel? Cykeln belastar ju inte kroppen på samma sätt som löpning, utan är mycket snällare mot lederna. Jag tror att två halvtimmar i veckan med hårda cykelpass skulle kunna va lösningen om du vill ha bort extrafluffet lite mer permanent.

Annons
Annons
Annons