Forum Övervikt och följdsjukdomar


Det händer absolut ingenting!

Jag har nu regelbundet tränat varje dag med spinning, cirkelträning, styrketräning och promenader sen i februari. Jag håller stenkoll på vad jag äter. Max 1500 kcal per dag i genomsnitt. Ändå händer inget med vare sig vikt eller mått. Jag går hos dietist som mäter fettprocenten. Den är oförändrad, så det är inte muskelmassa jag har byggt. Jag vägde i starten 72,5 kg, idag väger jag 73. Är det någon annan som har samma problem? Ska det vara så här är det lika bra att strunta i alltihop, jag går inte upp mer i vikt för att jag ligger på sofflocket. Det är precis som om min kropp inte reagerar på någonting över huvud taget.

Jag har haft samma problem med 1500 kcal dieten i minst 7 år. Den funkar bara inte. Nu äter jag (försöker) 700 kcal, jobbar hårt hela dagen och cyklar 15 km varje dag. Nu går det mycket trögt men muskelmassan har ökat. Jag har lättat 10 kg på 6 veckor mot förväntade minst 12 kg. Satsa på långsamma kolhydrater, undvik de snabba (socker) Naturliga fetter är bra, frukt grönsaker. Följ matlådan, jag tycker den är bra, det är bara att äta mindre än vad den anger. 70% kanske av fett, protein och kolhydrat, men fibrer kan man överdriva. Jag ligger uppåt 200% av rek fiberintaget.


Tack för ditt råd! Jag ska försöka tänka på fördelningen av fett och kolhydrater lite mera. Förmodligen är det också åldern som påverkar (jag är 53), så jag får väl försöka ha tålamod. Men det är svårt, jag vill se fram emot Beach08! :-))


Nu kör jag en paus från kolhydrater, och det ger effekt. Eller rättare sagt jag undviker pasta, ris, couscous, potatis och bröd förutom något enstaka knäckebröd då och då. Jag äter havregrynsgröt, fettsnåla proteiner, quinoa, massor av grönsaker, dricker mycket grönt te. Detta har satt igång min viktminskning och jag har gått ner två kg de senaste två veckorna. Vem vet, kanske något för dig?


Hej, Jag tycker att jag har dragit ner på kolhydraterna, men när jag registrerar allt jag ätit under en dag blir det i alla fall dessa som får högst stapel. Jag brukar ta en frukt efter varje gång jag har tränat, men det kanske jag ska sluta med för att se om det blir någon förändring. Kolhydrater är ju annars bra för muskeluppbyggnaden. Men jag prövar med att dra ner ännu mer på kolhydraterna så får vi se.


Det gick bra för mig i början men nu står det still igen. Det verkar ju som om vissa förändringar ger viktminskning runt 4 veckor sen är det stopp. Hitta på nån ny bantning igen, snart börjar jag prova mängder av fett, det hjälper nog några veckor, sen är det stopp igen. Jag är då rejält under 1500 kcal, cyklar och jobbar hårt. Dock fortsätter kroppen att ändra sig och det borde jag kanske titta mera på än vad jag gör för det händer mycket positivt utom viktminskning. Lite går jag ner men mindre än 300g/vecka och det är på tok för lite så som jag jobbar med det. Jag har samma problem med mediciner. Många får bytas efter några veckor då kroppen vant sig vid dem. Allting är bra i början, till man blir van eller tröttnar på det hela. Då funkar det inte längre.


Jag äter kokt ägg till mellanmål. Brukar koka ett helt paket åt gången för att sen ha kalla kokta ägg i kylen. Perfekt mellanmål.


Hej Har det hänt något mera med din vikt. jag har samma problem och är i 60-års åldern. Det händer absolut ingenting


Nej, nu har det gått ytterligare ett par veckor och inget händer. Det känns ganska tröstlöst. Funderar på att testa Allevo eller Nutrilett för att överhuvudtaget känna någon skillnad. Då kanske man blir lite mer "taggad" att fortsätta.


Jag var hos en dietist nu i veckan och fick besked om att det tar tid innan kroppen ställer om sig. Jag har nu varit rökfri i 8 månader och tycker det skulle ske något nu, men icke. Har även provat Reductil men inte det heller hjälper. Verkligen hopplöas


Hej Intressant läsning. Åldern har sin förklaring vi förbränner inte lika mycket som när vi var yngre. Jag tror det är viktigt att vila en dag emellan träningspassen, kroppen behöver återhämta sig. Det borde ha hänt saker med måtten även om inte vågen visar minus. Jag har jämfört mitt intag med hur många points (viktväktarna) jag ätit och det har varit för mycket. Dra ner ngt lite av allt och ät allsidigt så tror jag att det kommer att hända saker.


Detta känns lite löjligt, men jag frågar ändå. Har hållt på en vecka nu och har ingen våg utan mäter runt midjan istället. Fick ett mail idag från sajten om att mäta midjan och väga, men mitt midjemått har inte ändrats det minsta. Med våg vill jag inte väga mig för då kommer det kännas dubbelt så hopplöst.. Hur mkt smalare runt midjan ska man ha blivit på en vecka? Jag är 23 år gammal, så det borde väl inte vara nåt fel på förbränningen?


Alla har ju olika ämnesomsättning. Det tog mig ett halvår innan min kropp hade ställt om sig och jag började gå ner. Ge inte upp!

Annons
Annons
Annons