Malins tips för att komma igång med träningen

Löparen Malin Ewerlöf Krepp, som även är Netdoktors profil inom träning & kost, ger fem enkla råd om hur du ska komma igång med träningen.
Annons

När solen börjar titta fram och våren är ett faktum är det en fröjd att aktivera sig utomhus, menar Malin Ewerlöf Krepp, som uppmanar alla att ge sig ut i naturen och hitta en aktivitet som passar just dig. Här ger hon sina fem bästa tips för att komma i gång med träningen:

  1. Ha tålamod
    Huvudtipset nummer ett är att inte försöka skynda på allt för mycket. Det är omöjligt att gå från noll till hundra på en gång, det leder oftast bara till skador eller att man lägger ner för att det blir för jobbigt.

    Har man inte varit så aktiv tidigare under året är det klokt att börja lite lugnt. Börja till exempel med att ta en daglig promenad som start. När du känner dig starkare kan du gå vidare till ett raskare tempo som ”power-walk” och sedan löpning (eller annan träningsform du gillar).

    Sätt långsiktiga mål helt enkelt.&nbsp

  2. Bestäm dig
    Det är lätt hänt att man inte orkar ta sig ut på den där joggingrundan, promenaden eller cykelturen som man hade planerat att göra när man kommer hem efter en tung dag på jobbet. Man vill kanske helst bara sjunka ner i soffan och inte göra någonting.

    Bästa tipset då är att inte tänka för mycket. Se till att du har dina träningskläder redan framlagda och ge dig ut i friska luften. För när du väl har kommit ut och har börjat med promenaden, eller vad du nu väljer att göra, kommer det kännas bättre.&nbsp

    Annons
    Annons
  3. Hitta din träningsmetod
    Alla gillar ju inte samma träningsform lika mycket. Bara för att jag föredrar löpning är det så klart ingen garanti för att andra ska göra det. Så, pröva dig fram till den träningsmetod som du gillar. Det är nämligen en förutsättning att man tycker det är roligt att träna och att man gillar det man gör, annars kommer träningen inte att bli särskilt långvarig. Gillar man inte löpning så testa simning, cykling eller något annat som ger träning för hela kroppen.

    Ytterligare en bonus är om du har någon kompis som delar samma intresse som du till träningen.&nbspKan man förena nytta med nöje så har man vunnit mycket.

  4. Vila
    Lika noga som man är med träningen ska man vara med vila. Desto mer du lär känna dig själv och din egen kropp kan du känna av när du kanske bör stå över ett träningspass för att du kanske känner dig lite väl sliten. Det handlar om att fatta kloka beslut baserat på vad kroppen säger. Men sen ska man ju heller kanske inte lyssna för mycket så att träningen helt uteblir under någon längre period.

    En lagom träningsdos är att göra någon aktivitet&nbspomkring tre gånger i veckan, det vill säga ungefär varannan dag.

  5. Ät rätt
    Man bör vara lite försiktigt med att försöka ta tag i allt för många saker på en och samma gång. Det kan nämligen bli lite övermäktigt. Men om man till exempel vill gå ner i vikt är detta ett ypperligt tillfälle att även försöka börja äta sundare. Det medför inte bara att du får en bättre kosthållning utan du kommer då även att kunna se resultat betydligt snabbare. Du kommer känna att du orkar mer, ökad förmåga på flera plan – du kommer helt enkelt må bättre.

    Väldigt viktigt att slutligen tillägga är att det inte finns några genvägar till toppform. Hitta din träningsmetod, ta det lugnt/ha tålamod&nbspoch försök finna glädje i det du gör och du kommer lyckas!

    Annons
    Annons

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons