Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

Svenskarna väljer mer fett och socker

Annons

Enligt Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels senaste hälsorapport märks en tydlig ökning i försäljning av mättat fett och godis förra året. Samtidigt har lightprodukter minskat i popularitet. En av anledningar till denna utveckling är TV-kockar som upprepade gånger pratar om naturliga råvaror i matlagningen, menar Svensk Dagligvaruhandels vd Thomas Svaton.
– Jag tror absolut att vad tidningarna skriver och tv-kockarna säger påverkar konsumenterna, säger han till tidningen Metro.&nbsp

Annica Sohlström, chef på nutritionsavdelningen på Livsmedelsverket, betonar att hälsorapporten inte visar om svenskarnas totala fett- och sockerintag ökat. Men matvanorna som rapporten pekar på är inte i linje med de svenska&nbspnäringsrekommendationerna.
– Överlag äter vi mer av nästan allting i dag. Vi har ökat vårt energiintag och rör på oss mindre än tidigare. Vi borde till exempel äta mer fisk och grönt, säger Annica Sohlström till Metro.

Annons
Annons
Annons
Annons

Kommentera denna artikel

I kommentarfältet får du gärna dela med dig av dina egna erfarenheter eller berätta vad du tycker om våra texter. Vi kan däremot inte svara på några medicinska frågor via kommentarsfältet. Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Du har valt bort en eller flera kakor vilket kan påverka viss utökad funktionalitet på siten.