Fakta | Kost & dieter

Fett – vad för slags fett?

Hur mycket – och vad för slags fett bör vi välja?

Uppdaterad den: 2013-01-13
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Fett i kosten

Enligt svenska riktlinjer rekommenderas att ungefär 30 % av vårt totala energiintag per dag kommer från fett. Men det är också av betydelse vilken typ av fett man äter, särskilt när det gäller att förebygga utveckling av hjärt-kärlsjukdomar som angina pectoris, hjärtinfarkt och stroke.

Fett, eller fettsyror, indelas i fyra huvudkategorier: mättade, enkelomättade, fleromättade fettsyror samt transfettsyror. Mättade fettsyror och transfettsyror är förknippade med en ökad risk för kranskärlssjukdom.

Den amerikanska hjärtföreningen, American Heart Association (AHA) – en organisation som arbetar för att förebygga hjärtsjukdomar och stroke – har utarbetat riktlinjer för fettinnehållet i kosten. Riktlinjerna sammanfattas i nedanstående tabell.

Annons
Annons

Hur stor andel fett?

Enligt AHA:s riktlinjer:

  • Det totala fettinnehållet kan i en sund kosthållning utgöra 25–35 % av det totala kaloriintaget.
  • Mättat fett bör utgöra mindre än 7 % av den totala kaloriförbrukningen.
  • Transfett bör utgöra mindre än 1 % av den totala kaloriförbrukningen.

Tabellen beskriver de olika fettyperna, vilka slags matvaror de finns i och rekommenderat dagligt intag (från American Heart Association).

Mycket positivt Positivt Bra/okej Undvik/begränsa Undvik/begränsa
Fleromättade omega-3-fettsyror
(PUFA).
Fleromättade omega-6-fettsyror
(PUFA).
Enkelomättade fettsyror
(MUFA).
Mättat fett. Transfett.
Finns i:

Fet fisk,
skaldjur,
linfrö,
valnötter,
raps.

Annons
Annons

Nötter, frön,
vegetabiliska oljor som solrosolja, majsolja och sojaolja.

Rapsolja, olivolja.

Fett från djur, inklusive feta mejerivaror: smör, grädde, ost och kött.
Kokosolja, palmolja.

Margarin,
kommersiellt stekta eller bakade varor.

Mängd:

Två fiskmåltider i veckan.

Upp till 5–10 % av totalt kaloriintag.
Cirka 12–22 gram per dag. 1 tesked vegetabilisk olja innehåller cirka 40 kcal.

Det mesta av fettet du äter bör vara fleromättat eller enkelomättat fett.
Totalt fettintag cirka 56–78 g per dag.

Överskrid inte 7 % av totalt daglig kaloriintag.
Motsvarar 16 g av en diet med 2000 kcal per dag.Välj magert kött eller fågel och ät 2–3 portioner med fettfattiga eller fettfria mejeriprodukter.

Inte mer än 1 % av totalt daglig kaloriintag.
Undvik bakade eller stekta produkter som innehåller transfett. Produkter med hydrogenerade oljor innehåller transfett.

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons