Överviktiga kvinnor går ner mer i vikt av stenålderskost 

Kvinnor som är överviktiga och som har passerat klimakteriet har lättare att gå ner i vikt med den så kallade stenålderskosten, det visar en studie från Umeå universitet.  

Annons

Stenålderskosten, eller den paleolitisk dieten som den också heter, bidrog även till att kvinnorna kunde hålla den lägre vikten längre. De fick sänkte även risken för typ-2-diabbetes och hjärtkärlsjukdomar, skriver forskning.se.  

– Resultaten är slående. Trots att kvinnorna fick äta obegränsat var viktnedgången bestående efter två år. Ännu viktigare än vikten var de påtagligt förbättrade nivåerna av blodfetter och tecken på minskad inflammation, säger Caroline Blomquist, doktorand vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå universitet, enligt ett pressmeddelande.

LÄS MER: Så sänker du kaloriintaget i din kost

Annons
Annons

Följde två olika kostgrupper

I studien följde man 70 överviktiga kvinnor (med ett kroppsmasseindex BMI över 27) som passerat klimakteriet: 

  • Hälften åt enligt de nordiska näringsrekommendationerna. 
  • Andra hälften följde stenålderskosten. 
  • Ingen av grupperna hade några restriktioner på hur mycket de fick äta. De skulle bara följa dieterna. 

Kvinnorna följdes upp efter ett halvår och efter två år.  

LÄS MER: Matens väg genom kroppen

Annons
Annons

Stenåldersdieten var snäppet bättre 

Resultatet visade att båda grupperna gick ned i vikt,  och genom viktminskningen minskade även inflammation i fettväven och cirkulationen.  

Men kvinnorna som följde stenåldersdieten gick ned mest. De fick även en påtaglig minskning av farlig bukfetma, sänkta nivåer av vissa blodfetter och fettsyror som koppling till utvecklingen av sjukdomar som diabetes typ 2 och hjärtkärlsjukdom. Dessutom såg man att enzymer som är inblandade i kroppens fettlagring blev mindre aktiva.  

Så båda kostgrupperna fick ett mer hälsosammare liv, men stenålderskosten var snäppet bättre för dessa kvinnor, enligt denna studie.  

LÄS MER: Vad är en GI-diet?

Stenålderskosten består av:

  • Grönsaker 
  • Magert kött 

  • Fisk 

  • Fågel 

  • Ägg 

  • Skaldjur 

  • Frön och nötter 

  • Olja  

  • Frukt 

pyramid2

 

 

    Källor

  • Umeå universitet - http://www.medfak.umu.se/om-fakulteten/aktuellt/nyhetsvisning/stenalderskost-mer-halsosam-for-overviktiga-kvinnor.cid289548

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Gunnel Larsson 2018-01-24 13:00 (5 månader sen)

    Äter man rätt så mår man bättre och det är också kul att må bra, milt sagt!

  • Avatar Marianne Pettersson 2018-01-24 13:40 (5 månader sen)

    Eftersom jag har högt blodtryck och behandlas för detta med medicin och fortfarande inte lyckats få ned blodtrycket funderar jag på vad jag kan göra själv för att förbättra min hälsa t ex motion och kost.

  • Avatar Berit Björkman 2018-01-24 13:12 (5 månader sen)

    Min övertygelse ligger i vetskapen om att våra kroppsfunktioner fortfarande befinner sig i stenålderstid och att vi människor ur hälsomässig aspekt gagnas mest av att anamma den kosten. / Berit

  • Avatar Aggis 2018-01-24 18:11 (5 månader sen)

    Det är naturligtvis bra och intressant att få se vad som ingår i "stenålderskosten", men varför inte få se vad den andra dieten bestod av.
    Vad är egentligen skillnaden?
    Det står också att kvinnorna fick äta "så mycket de ville", gällde det båda grupperna?

  • Avatar Charles sörensen 2018-01-25 11:55 (5 månader sen)

    Bra info

  • Avatar Donna 2018-01-29 18:01 (5 månader sen)

    Om man tittar vad sten ålderskosten innehåller så är det inte några kolhydrater inga mjölkprodukter och jag kan tänka mej att nordiska närings rekommendationerna ingår både mjölkprodukter och kolhydrater så det är nog största skillnaden jag märker själv att ledvärken blir mindre när jag utesluter glutenproduker


Annons
Annons