Fakta | Kost och dieter

Dieter och bantningskurer - bra sätt att banta?

"Det finns gott om mirakelkurer som lovar guld och gröna skogar"". Tyvärr håller de inte vad de lovar och för varje misslyckande blir det svårare och svårare att gå ner i vikt. "
Annons

Generellt kan man säga att det inte finns några genvägar. Det är vad vi stoppar i oss och hur mycket vi rör på oss som har betydelse. Många dieter fokuserar på snabba lösningar och visst vore det härligt om allt löste sig med minsta möjliga insats. Men ju mer vi forskar och lär oss om mat och kropp, desto mer klart bli det att vi "blir vad vi äter".

Det handlar inte om vad vi gör under en dag eller en vecka då vi kanske skärper till oss. Det är det vi gör varje dag, varje vecka, varje år som har betydelse. Att fasta eller hålla sträng diet under en veckas tid påverkar oss relativt lite.

Här kan du läsa om olika sätt att gå ner i vikt på - vissa utlovar mirakel, andra är mer seriösa. De olika alternativen har inte med varandra att göra och författarens syfte har inte varit att ge en komplett analys av varje alternativ.

Annons
Annons

Viktväktarna

Viktväktarna är välkända hos många som vill gå ner i vikt. Deras koncept går ut på att träffas i grupp och få kostråd tillsammans. Sedan träffas man regelbundet och väger sig. Viktväktarna använder sig av ett poängsystem (tidigare användes prickar) där olika livsmedel ger olika poäng. För de som trivs i grupp är Viktväktarna ett bra alternativ. Det är också mycket positivt att man arbetar med mat och försöker ändra på vanor snarare än att använda sig av sig av några "mirakelkurer". Det är viktigt att träffas regelbundet för att nå resultat och behålla motivationen, vilket Viktväktarna också poängterar.

Nackdelarna är att du får generella kostråd, det vill säga att alla får samma kostråd fast vi har olika näringsbehov och lever olika liv. Viktväktarnas program är inte individuellt anpassat efter ålder, kön, hur du äter i vanliga fall, mängden motion, om du röker, etc. Allt detta är faktorer som påverkar behovet av näringsämnen. Det är också svårt att hålla vikten på egen hand när man inte räknar poäng eller går hos Viktväktarna. För människor som lever ett aktivt liv, och till exempel ofta reser och äter ute, är det svårt att följa ett så strikt program som Viktväktarna erbjuder. Dessa behöver mer individuellt anpassade kostråd och lära sig hur man kan agera i situationer där det är omöjligt att räkna prickar eller poäng.

Danska Rikshospitalets diet

Denna diet går under flera beteckningar, som till exempel Malmö Allmänna sjukhus, Sahlgrenska sjukhusets, Huddinge sjukhus eller Danska Rikshospitalets diet.

Annons
Annons

Här presenteras delar av en två veckors diet:

  • Måndag: 1 kg bananer, kaffe
  • Tisdag: 1 kg bananer, kaffe
  • Onsdag: 2 hårdkokta ägg, 1 knäckebröd med ost, kaffe, fiskbullar, morötter, 1 potatis, blomkål, 2 päron, 2 äpplen
  • Torsdag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kaffe, kalvsylta, blomkål
  • Fredag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kycklingsallad, 1 potatis, 1 skiva vitt bröd, 3 äpplen, 1 apelsin
  • Lördag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kaffe, spenat, 1 potatis, 1 skiva vitt bröd, 1/2 dl&nbspräkor, roquefortost, kaffe och kaka
  • Söndag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 tomat, 1 skiva vitt bröd, kaffe, biff, gröna bönor, 1 potatis, 1 tomat, 1 glas öl, kaffe, 2 äpplen, 2 apelsiner

Denna diet saknar helt vetenskaplig förankring. Det finns inga belägg för att just livsmedlen i denna matsedel i dessa proportioner skulle vara fördelaktiga vid en viktminskning. Valet av livsmedel förundras man också av, till exempel bacon och Roquefortost som är mycket feta livsmedel, likaså av vilka tillagningsmetoder som rekommenderas. Ägg ska stekas varannan dag, istället för att man använda ett fettsnålare alternativ, som kokta ägg. Att äta 1 kilo bananer två dagar i rad verkar också befängt för en expert. Nej, möjligen kan kaffet, som innehåller koffein, fungera något aptitnedsättande. Annars vill jag rekommendera er att välja ett bättre och godare alternativ än denna horribla matsedel.

Fasta

Fasta som bantning ger en snabb och god initial effekt, med en viktminskning på 0,5 kg per dag. Men de långsiktiga effekterna av fasta är sämre. De kilon som man har gått ner kommer tillbaka när man börjar äta mat igen, speciellt om man går tillbaka till samma gamla matvanor, vilket innebär att man egentligen inte har gjort något för att förändra vikten. Däremot är det många som börjar med fasta och därefter lägger om sina vanor. Detta blir ett sätt att bryta gamla mönster och gå in i något nytt.

Fastan leder till flera metaboliska förändringar och kroppen anpassar sig till svälttillstånd. Ämnesomsättningen sjunker och kroppen förlorar mycket vatten. Därför är fastan inget bra bantningssätt om man vill ha långsiktigt resultat.

Det viktigaste är att hitta orsaken till att man inte har den vikt man önskar, och ställa sig frågor som: Vad äter jag egentligen? När äter jag? Vad kan jag förändra eller göra annorlunda?

Vissa människor mår mycket bra av att fasta och gör det regelbundet. Då inte främst för att gå ner i vikt utan för att "rena" kroppen. Vetenskapen är dock oense om fasta verkligen renar kroppen eller inte.

Var kritisk mot mirakelmedel

Avslutningsvis, det finns många sätt att gå ner i vikt på. Det som skiljer de bra sätten från de dåliga är de långsiktiga resultatet, det vill säga om man lyckas hålla sin viktnedgång. Vi är alla olika och olika behandlingar passar olika människor. Vissa trivs i grupp, andra inte. Välj därför något som passar dig men var kritisk, speciellt mot de som lovar mirakel.


Annons
Annons