Är du en nattuggla? Det kan bero på en mutation

Är du en av dem som har svårt att sova på kvällarna och som helst skulle vilja stiga upp sent på förmiddagen? Då kanske du har en mutation på en av dina gener.


Elina webb ljusare
Publicerad den: 2017-12-04
Författare: Elina Mattsson, Redaktör, Netdoktor

Annons

Eftersom samhället i stort inte är anpassat efter en nattugglas dygnsrytm så tvingas nattugglorna vakna mitt sin djupsömn för att gå till skolan eller arbetet.

– De här individerna lever med en ständig jetlag. Det är som om de flyttar till en ny tidszon varje dag, säger Michael Young, som är en av årets Nobelpristagare i medicin till SVT.

Michael Young har tillsammans med sin forskargrupp på Rockefeller University i New York hittat en mutation på en av de gener som styr dygnsrytmen hos ”nattugglorna”. Och det mutationen gör är att förlänga dygnsrytmen med en halvtimme hos dessa personer.

Annons
Annons

Mutationen är även ärftlig, därför är det inte ovanligt att flera personer i samma familj bär på samma förskjutna dygnsrytm.

Mer om detta kan man se i SVT-programmet Vetenskapens värld måndag den 4 december.

    Källor

  • SVT - https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/svart-att-sova-nattuggla

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Lena Gustafsson 2017-12-4 14:58 (11 månader sen)

    Jag har störd nattsömn eftersom jag vaknar redan klockan två på natten och är tvungen att lägga mig redan klockan åtta på kvällen och hur ska jag göra för att sova längre på morgonen och inte som nu gå upp på natten?

  • Avatar Sointu Kyllikki Nykänen 2017-12-5 10:57 (11 månader sen)

    Skulle veta mer och vad kan man göra att är pigg på morgonen?

  • Avatar Jan Ganneskog 2017-12-9 12:12 (10 månader sen)

    Det betyder att jag bor på fel ställe

  • Avatar Sjusovaren 2018-01-18 01:02 (9 månader sen)

    Lena: Lägga dig senare kanske?? Vaknade du även så tidigt fast du la dig senare?! Behöver du bara 6 h? Borde ju gå att förskjuta tycker man även om du är en morgonlärka!? Gå inte UPP så fort du vaknar o tänd, kolla mob etc utan ställ in dig på att du ska SOMNA OM o bara har råkat vakna till. Psyket har ju stor betydelse. Skapa ett "sömnunderskott" har jag hört är en metod vid insomni, dvs man går upp SAMMA tid varje dag men ökar successivt sovtiden genom att lägga sig lite tidigare varje kväll. Man har ju en del att ta igen... I ditt fall kanske tvärtom ist?! Du lägger dig senare o senare o sover/ligger kvar till samma tid. Lägga sig kl 8 låter ju inte så kul för en vuxen... :-(


Annons
Annons
Annons
Annons