Fråga doktorn

Fråga   Reumatism

Metotrexat

Hej, Jag är en 18årig tjej som har haft Reumatism i 10 år, jag har testat alla typer av medicin och tycker Metotrexat är det bästa. Tyvärr kan jag inte ta det för jag mår för dåligt av detta. Min läkare vill att jag ska börja med injektioner istället men min fråga är då, kommer jag få samma symtom av injektioner som av tabletter?

Svar:

Hej,

Då det gäller läkemedelsbehandling vid reumatiska sjukdomar måste den alltid provas ut individuellt då varje individ kan reagera på olika sätt både positivt (dvs avseende effekten) och negativt (dvs biverkningar).

För Metotrexate ,som är en basbehandling vid många reumatiska ledsjukdomar, har det visat sig att vissa biverkningar t ex illamående och mag-/tarmbesvär minskar då man ger det i injektioner under huden istället för som tabletter med samma dos.

Det finns inga nya/andra biverkningar som uppträder vid injektion istället för tabletter och reaktionen i huden på själva sticket brukar vara mycket liten.

Med vänliga hälsningar

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad

Annons
Annons
Annons
Annons