Fråga Psykologen

Fråga   Psykiatri

Cerazette/Cipralex!

Jag fick barn för 5 månader sedan och har i 2 års tid ätit cipralex och dem har hjälpt mig jättemycket och jag kan hantera min ångest/panik utan problem. Sen skrev min barnmorska ut cerazette till mig och det kändes som att jag gick in i en svart dimma och mådde helvete (vet att det tar upp till 2v till 3 månader) innan biverkningarna släpper men det kändes inte normalt utan det blev jätteobehagligt och min sambo märkte stor skillnad på mig så nu slutade jag med dem och känner mig genast mycket bättre. Är det normalt att man ska känna sig så på cerazette eller är det jag som person som inte kan ta dem?

Svar:

Hej! Cipralex är ett antidepressivt läkemedel som tillhör SSRI-gruppen. Det är jättebra att du känner att du blir hjälpt av dom! Cerazette är p-piller, och ska ju förhindra att du blir gravid igen om du så inte önskar. Hur dessa två läkemedel fungerar i kombination, behöver du diskutera med läkaren som skriver ut Cipralex. Ring och boka en tid för att diskutera hur du ska göra, eftersom du kanske vill ha preventivmedel för att inte bli gravid igen så snabbt. Lycka till! Med vänliga hälsningar /Anne


Annons
Annons
Annons
Annons