Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Vad kan man göra mot viktökning vid litiumbehandling?

Hej! Har ätit Litium i ca 1,5 år, mår bra av medicinen men är mycket ledsen för min viktuppgång och att jag inte vet hur jag ska göra för att gå ner 10 kg. Finns det något bra tips? Mycket tacksam för svar.

Svar:

Viktökning vid litiumbehandling är inte ovanligt. Ofta rör det sig om en ökad aptit, man äter litet mer än vanligt och går upp nägra kilon i vikt. Ibland kan viktuppgången bero på att kroppen samlar på sig litet mycket vätska. Men oftast beror en viktuppgång som du beskriver den på cirka 10kg under litiumbehandling under några år på att Din ämnesomsättning blivit litet för låg.

Litiumbehandling kan framförallt hos kvinnor medföra att sköldkörtelfunktionen som reglerar ämnesomsättningen blivit påverkad och därigenom har ämnesomsättningen minskat och resultatet kan bli en viktuppgång. Tag kontakt med den doktor som sköter Din viktiga litiumbehandling och få remiss för att kontrollera sköldkörtelfunktionen. Det finns idag goda möjligheter att korrigera eventuella störningar i ämnesomsättningen så att Din vikt inte skall behöva påverkas.

Vänliga hälsningar Jan Wålinder, professor, psykiater.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

Vad skall jag göra?

2011-01-11 | 23:07

av Jan Wålinder

Extremt trött

2011-01-10 | 19:02

av Anders Berntsson


Annons
Annons
Annons
Annons