Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Medicinutsättning...

I samråd med min läkare håller jag på med nedtrappning/utsättning av Cipralex som jag tagit sedan januari 2000 (först som Cipramil). Har minskat från 20 mg till 15 mg varje morgon. Nu, tre veckor senare börjar jag bli människa igen. Har fått utsättningssymtom som extrem (!) känslomässig labilitet ("känslorna utanpå"), snabba humörväxlingar med stort mått av aggressivitet och gråt. Mitt "censurfilter" för vad jag säger och gör har liksom slagits ur spel. Jag har också haft en kraftig och mycket obehaglig rastlöshet inombords som gjort mig extra skör och irritabel. Jag har även fått huvudvärk och ymniga svettningar, men detta är skitsaker i förhållande till övriga prövningar den senaste tiden. Jag har rent ut sagt varit som ett "odrägligt monster". Jag är orolig inför kommande deletapper i nedtrappningen! Jag klarar inte av att samspela med någon människa över huvudtaget utan att brisera i ilska eller tårar. MYCKET PÅFRESTANDE - mest för mig och min familj. Min fråga är om det i Sveriges avlånga land finns någon form av "avgiftningshem" där man kan vara en begränsad tid medan de värsta symtomen rasar! Det vore en befrielse! Med vänlig och något desperat hälsning från småländskan.

Svar:

Har man tagit ett så pass kraftfullt läkemedel som Cipralex i 5-6 år krävs en mycket försiktig nedtrappning om man bestämt sig för att avsluta behandlingen.

Du skriver att Du minskat dosen från 20 mg till 15 mg VARJE morgon. Detta förstår jag inte. Jag gissar emellertid att nedtrappningen gått alldeles för fort. De besvär Du beskriver stämmer nämligen mycket väl med de utsättningssymptom man kan få vid alltför hastigt avbruten
behandling.

Har Du ätit 20 mg Cipralex dagligen under många år bör ett
nedtrappningsschema handla om försiktig minskning med tex 5mg under två-tre veckor, därefter en ny minskning med 5mg under ytterligare två-tre veckor etc tills medicinen är helt borta. Den modellen brukar sällan eller aldrig ge de besvär Du beskriver.

Sköter man nedtrappning av medicinering på ett riktigt sätt behövs inget "avgiftningshem" men man behöver en nära och regelbunden kontakt med sin behandlande läkare för att bestämma hastigheten i nedtrappningen. Hoppas de här råden kan hjälpa Dig. Prata med Din behandlande läkare.

Vänliga hälsingar Jan Wålinder professor, överläkare.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

Vad skall jag göra?

2011-01-11 | 23:07

av Jan Wålinder

Extremt trött

2011-01-10 | 19:02

av Anders Berntsson


Annons
Annons
Annons
Annons