Fråga doktorn

Fråga   Psykiatri

Hallucinationerna skrämmer livet ur mig!

Är en kvinna på 23 år. Har nyligen börjat trappa ner på min ergenyl retard,som jag fick mot humörsvängningar. jag har trappat ner i ca 1,5-2 veckor(har behandlats med ergenyl i drygt 6 månader)från 300 mg-150mg-75 mg.de senaste dagarna har jag upplevt märkliga saker som jag har tänkt beskriva så utförligt som möjligt. Min fråga är om detta kan vara en sort partiella epileptiska anfall. tisdag kväll: gråtattack i 2 h,ser en helikopter komma runt hörnet med blått ljus(fast helikoptern ger inget ljud ifrån sig,så jag betvivlar dess existens)en skepnad i form av en skugga tar sig halvvägs genom altandörren för att sluka mig.drar täcket över huvudet,hyperventilerar och är totalt förlamad av skräck. efter en stund,uppskattningsvis 5-10 min,är det över. torsdag eftermiddag:min man ska iväg och jobba. jag sitter med vår son i knät då jag plötsligt upplever det som att jag åker ut ur min kropp.tittar på hans fötter,som ser annorlunda ut på något vis.världen runt omkring mig löses upp,i mening av tid och rum. tillbaka i kroppen igen.tittar på min sons huvud.plötsligt försvinner håret från en del av hans huvud och fram träder en slags beigeaktig gummiplatta med tydliga hårsäckar. känner mig totalt knäckt,så jag går och lägger honom fast han inte ens är trött. det dröjer en timme eller två innan jag vågar ta i honom igen. pratar med min man och ska försöka förklara något om någonting,minns inte vad. plötsligt kan jag inte tänka!JAG KAN INTE TÄNKA KLART MIN TANKE.det tog bara tvärstopp och blev totalt tyst/tomt. tog 300 mg ergenyl den kvällen,och fredagen var mycket bättre. tog dock ingen ergenyl alls på fredagen.nu känner jag mig sämre igen,söndag morgon. trots 150 mg ergenyl lördag kväll.
hela tiden en massa perceptionsstörningar.vanliga saker som ligger på golvet blir lätt till skepnader av olika slag,som känns hotfulla fast jag knappt kan se vad de föreställer. kan detta vara epilepsi? jag har ofta frånvaroattacker också. OM det skulle vara epilepsi jag lider av,beror då de upplevelser jag beskrivit ovan på för hastig utsättning av ergenylen?jag kan tyvärr inte fortsätta med ergenyl då den gett jobbiga biverkningar i form av håravfall,klåda och utslag i hårbotten.denna biverkan försvann när jag gick ner till 75 mg,men då drabbades jag av hallucinationer.....har redan känt av ökad klåda i hårbotten igen bara efter de 300 mg jag tog i fredags. jag har tänkt be om remiss för att göra en grundlig undersökning om det skulle vara så att jag är epileptiker.men detta kan ju ta en tid.vad ska jag göra under tiden?vilket/vilka andra antiepileptikum som är verksamma mot partiella anfall och abscenser finns det,som INTE ger de jobbiga biverkningar jag nämnt?tegretol verkar tyvärr kunna ge samma problem.
Mycket tacksam för svar!

Svar:

Tack för Din fråga. Av det Du beskriver så kan jag mycket väl förstå att det skrämmer livet ur Dig och jag tycker att det är uppenbart att Du inte kan ha det på detta vis. Naturligtvis skulle detta kunna var ett uttryck för epileptiska anfall- det verkar finnas god anledning att remittera Dig for ett EEG. Men det viktigaste är nog ändå att försöka få ett slut på Dina skrämmande perceptuella upplevelser. Mitt konkreta förslag blir att Du å det snaraste uppsöker Din doktor och diskuterar igenom vad som skulle kunna göras- det finns en hel uppsättning av antiepileptiska droger som kan användas så säkert finns det något som skulle kunna vara lämpligt för Dig också.

Bästa Hälsningar Lars Davidsson, överläkare, psykiater.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Biverkningar av mediciner mot depression

2011-08-10 | 14:07

av Jan Wålinder

Känner ett lätt tryck över bröstet.

2011-07-30 | 00:22

av Anders Clarberg

Medicinering vid långsam metabolisering

2011-08-10 | 01:01

av Anders Berntsson

Byte av läkemedel mot depression

2011-07-14 | 12:40

av Jan Wålinder

Panikångest och depression

2011-07-21 | 15:45

av Anders Berntsson

Risk för fosterskador av cymbalta mot depression

2011-05-27 | 09:06

av Anders Berntsson

Hur länge ska jag äta Citalopram? Vill ha medicinen hela livet ut

2011-06-15 | 15:48

av Jan Wålinder

Familj i kris - sonen har depression

2011-05-13 | 08:26

av Anonym användare

Risk för fosterskador?

2011-05-27 | 09:04

av Anders Berntsson

Anonym diagnos?

2011-04-14 | 16:03

av Anders Berntsson

Minskad stress vid depression?

2011-04-26 | 16:44

av Jan Wålinder

Yr och konstig av Citalopram

2011-03-8 | 10:06

av Anders Berntsson

Må sämre vid tillfrisknande?

2011-02-28 | 10:52

av Jan Wålinder

Hur länge kan man äta Sertralin? Planerar att bli gravid

2011-02-17 | 13:41

av Anders Berntsson

psykisk störning

2011-01-5 | 17:08

av Jan Wålinder


Annons
Annons
Annons
Annons