Datorpel blir en allt viktigare del av sjuk- och hälsovården. Nyligen arrangerades Games for Health Conference, i Boston, där kunde läkare, forskare, spelskapare och pedagoger diskutera hur spelmediet i framtiden kommer att implementeras i sjukvården samt vilka utmaningar som återstår.
Forskningen om datorspel och hälsa pågår just nu inom många olika områden. Sensoriska motorer kopplade till spel kan underlätta sjukgymnastik, interaktiva övningar kan hantera mental hälsa: stress, ilska och fobier. Och det kanske vanligaste användningsområdet är undervisning av sjukvårdspersonal. Med hjälp av så kallad haptisk feedback – ett slags artificiellt motstånd som simulerar känslointryck – kan blivande kirurger öva på att skära eller injicera utan att närma sig mänsklig hud.
Sponsrad av Takeda
Patienterna är en viktig resurs i utformandet av hälso- och sjukvården” - Nya avsnitt i Sällsynta Podden
I säsong två av podden Sällsynta Hälsotillstånd vill Takeda sätta ljus på de 500 000* människor i Sverige som lever med en sällsynt diagnos. Sällsynta Podden sätter fokus på de människor som företräder landets patienter och deras anhöriga.
C-ANPROM/SE/RDG/0149 apr-24
Lyssna här »
Kommentera denna artikel
Inga har kommenterat på denna sida ännu