Fråga Experten

Fråga   Diabetes

Fråga: Kan metformin ge klåda?

Hjärtklappning o lite ångest samt klåda på ben o fötter som jag haft i vissmån tidigare.
Har accelererat efter metformin tabletterna. 2 nätter i veckan jag inte sovit alls. Har ätit medicinen Ica 3 veckor. Innan ingen behandling. Ser fram emot svar!

Svar:

Hej,

klåda och utslag finns upptaget i FASS som en ovanlig biverkan av Metformin. Jag rekommenderar att du slutar ta tabletterna och tar kontakt med din läkare på vårdcentralen för att se om du bör prova något annat preparat istället.


Besvarade frågor under chatten

Denna fråga blev besvarad under expertchatten Diabetessjuksköterskan svarar på läsarnas frågor. Nedan listas andra frågor besvarade vid samma tillfälle.

Fråga Besvarad
Diabetes: Känseln i fötterna har förändrats - varför?

2020-12-4 | 10:14

av Rebecca Guldberg

Måste man ta metformin, trots bra kontroll på blodsockret?

2020-12-4 | 10:11

av Rebecca Guldberg

Ingår personer med diabetes i riskgrupp för corona?

2020-12-4 | 09:22

av Rebecca Guldberg

Stress, blodsocker och diabetes

2020-12-4 | 09:18

av Rebecca Guldberg

Diabetes värden för äldre personer

2020-12-4 | 07:44

av Rebecca Guldberg

Kan man undvika insulin med bra blodsockerkontroll?

2020-12-3 | 23:47

av Rebecca Guldberg

Samsjuklighet – Diabetes och sköldkörtelsjukdom

2020-12-3 | 22:31

av Rebecca Guldberg

polyneuropati fötter diabetes

2020-12-3 | 20:42

av Rebecca Guldberg

Sänka kolesterolvärdet utan statiner?

2020-12-3 | 19:55

av Rebecca Guldberg

Högre blodsocker på morgonen

2020-12-3 | 17:38

av Rebecca Guldberg

Bör provstickor för blodsocker vara gratis?

2020-12-3 | 16:33

av Rebecca Guldberg

Vilka tider ska man mäta blodsockret?

2020-12-3 | 16:10

av Rebecca Guldberg

Diabetes typ 2 - vilka symtom ger det?

2020-11-16 | 09:19

av Rebecca Guldberg

Har kolhydrater med sockerarter någon betydelse vid diabetes?

2020-11-14 | 13:53

av Rebecca Guldberg

Kan metformin ge klåda?

2020-11-13 | 14:32

av Rebecca Guldberg