För dig som aktiv patient | Diabetes typ 2 |

Fysioterapeutens träningsråd till dig med typ 2-diabetes

Det är mycket du kan göra själv för att få kontroll på ditt blodsocker om du lever med typ 2-diabetes. Gemensamt för all diabetesbehandling är att man får mycket positiva effekter av att vara fysiskt aktiv, äta sunt och minska på ohälsosamma levnadsvanor, såsom rökning. Här kommer du få några träningstips av fysioterapeuten Caroline Söderström från Adolf Fredriks Fysiocenter.


Publicerad den: 2021-05-05
Författare: Elina Mattsson, Redaktör, Netdoktor

Annons

Hälsosam kost och fysisk aktivitet påverkar blodsockret, blodfetterna, kroppsvikten och blodtrycket positivt, vilket minskar risken för att insjukna i hjärt-kärlsjukdomar och andra följdsjukdomar. 

Att vara fysiskt aktiv betyder att man ska aktivera kroppen och röra på sig, vilket man kan göra på en rad olika sätt. Här får du några goda råd från fysioterapeuten Caroline Söderström gällande fysisk aktivitet och typ 2-diabetes.

 

Har du diabetesmakulaödem eller åldersförändringar i gula fläcken (våt AMD)? Nu söker vi dig till en fokusgrupp! Läs mer »

Styrka + konditionsträning = bra träning vid diabetes

En kombination av styrketräning och motionsträning tycks ha bäst effekt på blodsockret.  Men all fysisk aktivitet är bra fysisk aktivitet, och den träning som blir av är bättre än den som inte blir det. Hitta därför en fysisk aktivitet som du gillar. Här får du tips på några övningar som du kan göra både på gymmet och hemma:

Dietistens råd till dig med typ 2-diabetes

 Vill du få några matnyttiga tips om kost och typ 2-diabetes? Då ska du se intervjun med Bim Åkers, legitimerad dietist på Adolf Fredriks Fysiocenter. Se intervjun här!

Få mejl när vi publicerar något nytt inom detta område

Kommentera denna artikel

I kommentarfältet får du gärna dela med dig av dina egna erfarenheter eller berätta vad du tycker om våra texter. Vi kan däremot inte svara på några medicinska frågor via kommentarsfältet. Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Roman 2021-05-10 16:45 (6 månader sen)

    Tack för information etc. Att det gäller "Styrka + konditionsträning = bra träning vid diabetes" vet jag sedan länge. Men vad skall jag göra då jeg har diskbråk (hernia disci) L3-L3-L5 och kan inte gå mer än högst 1500 - 2000 steg (inte meter!) per dag. Sedan låser sig allt i mina ben/leder och rygg... Försöker styra i övrigt med kost och annat ...
    mvh
    Roman

  • Avatar Nils 2021-05-10 14:52 (6 månader sen)

    Vore bra om det fanns ett träningsprogram för väldigt stela och skruttiga pensionärer i 70-85årsåldern.