Fråga doktorn

Fråga   Allergi

Penicillin allergi?

Hejsan, Jag gick under förra sommaren på 3 olika kurer av penicillin (minns inte vad dem hette), och efter sista kuren märkte jag att jag hade blivit mörkflammig på huden på ryggen. Ett område under ena skulderbladet ner till korsryggen som ser ut som ett pigment fast mörkt, ganska stort, vad kan detta vara? Går det att få bort?

Svar:

Låter inte som en läkemedelsutlöst hudreaktion, men osvuret är bäst, kan möjligen röra sig om en slags fördröjd reaktion där kanske även solexponering gjort sitt till, fixt exantem eller möjligen ljusdermatos? Rekommenderar dig att visa den pigmenterade förändringen för en hudspecialist.

Vänliga hälsningar,

Reidar Grönneberg
Överläkare, lung- och allergispecialist.

Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Trött av Aerius mot pollenallergi

2015-03-23 | 10:20

av Karin Strandberg

Hudallergi och pollenallergi

2015-03-21 | 16:46

av Karin Strandberg

Vaccin mot allergi

2015-03-23 | 09:36

av Karin Strandberg

Överkänslighet eller allergi

2015-03-16 | 15:37

av Karin Strandberg

Kan allergi gå tillbaka utan behandling?

2015-03-23 | 10:10

av Karin Strandberg

Lika mycket substans i alla antihistaminpreparat?

2015-03-16 | 17:27

av Karin Strandberg

Allergisk mot granbarr

2015-03-23 | 09:34

av Karin Strandberg

Hyposens mot gräs

2015-03-16 | 20:22

av Karin Strandberg

Pollenallergiker som vuxen

2015-03-23 | 09:32

av Karin Strandberg

Problem med klåda i ögonen trots negativt allergitest

2015-03-17 | 17:40

av Karin Strandberg

Kan man förebygga pollenallergi?

2015-03-23 | 09:31

av Karin Strandberg

Vätskefylld svullnad runt ögonen

2015-03-16 | 19:59

av Karin Strandberg

Klåda på ben, armar och i underliv

2011-09-12 | 13:38

av Anonym användare

Slutar äta Creon?

2011-08-25 | 10:10

av Jacob Freedman

IgE-test vid allergi

2011-07-19 | 20:47

av Anonym användare


Annons
Annons
Annons
Annons