Forum Allergi


Reagerar på tandläkarbedövning, men har adrenalinspruta?

Jag har tidigare trott att jag varit allergisk mot tandläkarbedövning eftersom det vid varje bedövningstillfälle har svartnat för mina ögon, och jag mår plötsligt väldigt illa och håller på att svimma. Öronen slår helt lock samtidigt som det tjuter. Jag har vid ett par tillfällen kräkts. Reaktionen brukar hålla i sig 20-30 minuter och går snabbast över om jag lägger mig på golvet med fötterna i högläge. Jag är 27 år och första gången detta hände var jag 12 år. Jag får alltid svaret att det beror på anspänningar, men jag har ju aldrig varit nervös inför besöken så det kan inte stämma. Dock har en tandläkare sagt att det här kan vara en reaktion på adrenalinet man får till själva bedövningen. 

Då är min fråga hur jag då kommer att överleva en injektion av adrenalin vid en anafylaktisk chock? Jag har fått tre anafylaktiska chocker i mitt liv, p.g.a. födoämnesallergi, och har därefter fått utskrivet Epipen. Jag har alltså aldrig behövt använda min spruta.

Men eftersom den senaste chocken var så pass allvarlig (att ambulanspersonalen var bekymrade över om mitt hjärta skulle orka), och chocken även inkluderade samma symtom som jag får vid tandläkarbedövning, så har jag svårt att tro att kroppen skulle klara av att hantera ännu mer?

Så hur ska jag hantera mina allergichocker om jag nu är "allergisk" mot adrenalin?

Annons
Annons
Annons